Besvær...

brevkassespørgsmål

Besvær...

brevkassespørgsmål af
Emma
22 år
Oprettet 6 måneder 4 uger siden

Hej Cyberhus - håber i kan komme med lidt råd. Jeg synes det her er ret meget pinligt og skamfuldt, men selvom jeg er 22 år så kan jeg ikke få en orgasme. Jeg kan hvert fald slet ikke selv, men jeg bryder mig dog heller ej om at skulle masturbere. Jeg har ikke haft en orgasme siden jeg var 18 år og jeg har kun haft en 6-7 gange i mit liv. Jeg ved ikke om det er noget fysisk eller psykisk. Det virker heller ej som der skal meget til før jeg får meget ondt og et kæmpe fysisk ubehag i/omkring min klitoris. Jeg har et par gange fået binyrebarkhormonsalve af min praktiserende læge, som har hjulpet godt hver gang. Det er nogen gange som om jeg kan blive hudløs af at blive slikket, hvilket er ekstremt ubehageligt og synes heller ikke det er det værd hvis jeg skal have ondt og ubehag i min klitoris i flere dage efterfølgende, som i helt uudholdeligt og jeg kan nærmest have bukser på. Jeg er blevet undersøgt flere gange og lægerne kan intet finde der kunne være galt. Jeg har nogle gange bare tænkt fuck det og ladt en fyr prøvet at give min en orgasme, men det gør ekstremt ondt og bliver meget ubehageligt, inden det overhovedet når klimaks. Det skal så også sige at jeg sagtens kan nyde en let finger, men det er ikke noget der er så tilfredsstillende at der kan ske noget videre af det. Alt det med smerterne og ubehaget har heller ikke altid været der, det kom måske da jeg var 19-20 år og det er blevet værre med tiden. Jeg kan dog sagtens have almindelig vaginalsex, opvarmning er jeg dog ikke så god til at "vente" på. Jeg har ikke sagt til min læge at jeg hverken kan klarer en fyr går ned på mig eller at masturbere pga. smerter og megen ubehage. Jeg har en mandelig læge og der er absolut ingen mulighed for at jeg kan komme ind til en kvindelig læge i stedet for - det vil dog heller ej hjælpe. Fordi jeg synes det er ret skamfuldt og pinligt tør jeg heller ikke fortælle min læge det, dog er det den person jeg tør at fortælle flest ting generelt, jeg er enormt tryg ved ham og stoler meget på ham. Dog har jeg det ret stramt at skulle tale om mine kønsorganer med ham. Årsagen jeg skriver at en kvinde nok heller ikke er at jeg pga. traumer i barndommen har svært ved at stole på kvinder og føler mig stort set altid dømt af kvinder. Jeg tror måske kun det er 1 ud af 15 kvinder af dem jeg møder som jeg kan have det godt med efter jeg dog har lært dem at kende. Jeg ved godt det er et mig-problem. Håber alligevel i vil komme med en kommentar :) Venlig hilsen Emma

Svar:

Kære Emma

Tak for dit brev. Først og fremmest skal du vide, at du bestemt ikke er alene om at opleve udfordringer i forhold til sex og orgasme og at det ikke er noget du bør føle skam over. Der er mange kvinder som oplever at det kan være svært at få orgasme eller gøre ondt, når de har sex eller onanerer. Der kan være flere årsager til at man har det sådan.

Hvis vi lige skal starte med det med, at det gør ondt, så kan en mulig årsag være, at du ikke bliver våd nok, når du har sex med en fyr. Du skriver at du ikke er så god til at vente på opvarmning. Jeg kan godt forstå, at man kan have lyst til at komme i gang med selve akten, men jeg tror at du skal prøve at tænke opvarmningen/forspillet som en del af akten, fordi det er vigtigt at der er tid til at blive rigtig tændt og våd. Hvis ikke man er våd nok, er det nemlig netop at penis kan komme til at slide mod huden i skeden, og så kan det komme til at gøre ondt. Der er også nogle der bruger glidecreme, hvis de oplever at have udfordringer med at blive våd nok under sex. Det kan købes i det lokale apotek, i Matas butikkerne eller deres onlinebutikker.

En anden årsag kan være, at du ikke slapper nok af, når du har sex. Dette kan også være en forklaring, at du har svært ved at få orgasme. Hvis man ikke slapper af under sex, er det nemlig sådan, at musklerne i underlivet heller ikke slapper af, men derimod spænder. Og hvis ikke man kan slappe af i kroppen, så kan hjernen som regel heller ikke slappe af og det kan gå ud over ens nydelse og evnen til at få en orgasme.

Du skriver i dit brev, at de her udfordringer du har, er blevet værre og værre i løbet af de seneste år. Det får mig til at tænke på, om nogle af de oplever du har haft, med at det har gjort ondt osv., kan have gjort at det er blevet endnu sværere for dig at slappe af under sex og det derfor er endnu mere ubehageligt og/eller smertefuldt? Hvis det er sådan det er, kan man sige at det er lidt en ond spiral, som det vil være godt at få brudt.

Noget af det som jeg tænker kan være med til at gøre det nemmere at slappe af under sex, er hvis man kender personen som man har sex med, rigtig godt. Jo bedre man kender en person, jo mere tryg vil man nemlig også, som regel, være ved personen - og jo mere tryg man er, jo nemmere er det at slappe af, både psykisk og fysisk. Endnu en ting, som måske vil kunne hjælpe på at komme til at slappe mere af under sex, er at sætte noget roligt musik på og/eller lave dæmpet belysning. Hvis ikke du synes de ting giver mening for dig, så kan du måske prøve at tænke på, hvad det er der gør dig helt afslappet, når du er alene, og så prøve at overføre det til, når du er sammen med en fyr.

Sidst, men ikke mindst, så tænker jeg også, at det kunne være godt for dig at tale med nogen om dine udfordringer i forhold til sex og måske også nogle af de oplevelser og traumer du ellers har med dig i bagagen. Det psykiske og det fysiske hænger ofte sammen, så måske kan det gøre en forskel, at få talt med nogen om tingene? Du skriver, at du ikke er så vild med at tale med din læge om det. Kunne der være en anden som du kan tale med om det - måske en person i din nære omgangskreds, som du kan betro dig til, eller eventuelt en psykolog eller terapeut?

Jeg håber at mit svar har givet dig noget du kan bruge og så håber jeg at dine udfordringer i forhold til sex, løser sig.

De allerbedste hilsner

Freja

Frejas billede
Freja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål