Bange for og være gravid
brevkassespørgsmål af
Marie
15 år
Hej Cyberhus. Jeg havde ubeskyttet sex i går til en fest, med en af mine venner. Jeg er ikke på p-piller eller andet prævention. Han trak ud da han skulle komme, men ved at der jo stadig er chance for, at der er kommet sperm inde i mig. Vi havde sex i godt og vel 10-15 minutter. Og nu er jeg altså så bange for, at jeg er gravid. Min menstruation kommer først om ca 14 dage (ikke regelmæssig) Og er så bange for, om jeg er gravid. Ved ikke hvad jeg skal gøre, er så bange. Har ikke mulighed for og få en fortrydelsespille, da apoteket er lukket, og det kan ikke nå og komme med posten. Ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Hej Marie
De er en rigtig uheldig situation du står i, og jeg kan godt forstå at du er bekymret. Ved ubeskyttet sex er der desværre altid en risiko for graviditet. Det er selvfølgelig godt at han ikke kom oppe i dig, og det gør helt klart risikoen for graviditet langt mindre sandsynligt. Men der er altså stadig en risiko, og jeg kan ikke sætte en procent på hvor stor den risiko er.
Som du selv skriver så er det for sent med en fortrydelsespille, så jeg tænker ikke der er ret meget andet at gøre end at vente og se om du ikke får din menstruation som du plejer.
Du kan tage en test allerede dagen efter at du skulle have haft din menstruation, så selvom det er lang tid at gå og være bekymret, må du trøste dig med at det trods alt kun er knap to uger, du skal vente på svar.
Måske skal du overveje om ikke det her skal være anledning til at du får truffet nogle gode beslutninger omkring prævention. Når nu du er seksuel aktiv er det bare rigtig vigtigt at tage stilling til, så du ikke skal ikke op i den her situation igen en anden gang. Jeg tænker du skal overveje at tage en snak med din læge om muligheder, for din læge kan vejlede til hvad der ville være den bedste form for prævention for dig.
Som jeg skrev i starten tror jeg ikke der er stor sandsynlighed for at du er gravid, men sørg for at tage en test hvis nu din menstruation ikke kommer som du regner med. Hvis din menstruation udebliver er det vigtigt at huske, at menstruation sagtens kan blive uregelmæssig eller udeblive hvis man er stresset eller bekymret. Så hvis den ikke kommer som den plejer du behøver det ikke at betyde at du er gravid. Det kan du blive klogere på hvis du tager en test.
Jeg krydser fingre for at de næste 2 uger går hurtigt, og at din menstruation kommer som den plejer.
Mange hilsner Julie