Bange for graviditet
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg har haft sex for første gang for et par dage siden. Desværre fandt vi ud af at kondomet sprang… nu vil jeg gerne lige høre mine forudsætninger for at være blevet gravid. Jeg havde menstruation og han kom ikke oppe i mig. Kan i hjælpe? Mvh en lidt presset pige

Svar:
Hej anonym
Det er en rigtig uheldig situation og jeg kan godt forstå at du føler dig presset. Det er rigtig godt at I brugte kondom men selvfølgelig rigtig ærgerligt at det sprang. Det med at kondomet springer sker oftest fordi det ikke har siddet helt korrekt, så det kan være en god idé at øve sig lidt i at sætte kondom på, inden næste gang.
I forhold til om du kan være blevet gravid så kan jeg selvfølgelig ikke give nogen garantier. Men ud fra din beskrivelse tænker jeg ikke at det er særlig sandsynligt at du skulle være blevet gravid. Dels fordi du havde din menstruation, og dels fordi han ikke kom oppe i dig.
Jeg tænker du er nødt til at vente og se om du ikke får din menstruation næste gang som du plejer. Det tror jeg du gør, for jeg tænker virkelig at risikoen for at du er gravid er meget meget lille.
Jeg ved godt det måske efterlader lidt tvivl stadigvæk, men jeg håber det alligevel kan give dig lidt ro.
Mange hilsner Julie