Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
bange
brevkassespørgsmål af
Emilie
17 år
Hej
Jeg er en pige på 17 år jeg har et stort problem med at gå til tandlægetjek og har ikke været af sted i 5 år nu og ved ikke hvad jeg skal gøre

Svar:
Hej Emilie
Tak for din henvendelse til brevkassen. Du skriver, at du ikke har været til tandlægecheck i 5 år på grund af at du har et stort problem med det. Jeg ville ønske, at du havde skrevet noget om, hvad dit problem med tandlægechecket er. For det er ret svært for mig at vide, hvordan jeg skal råde dig, når jeg ikke ved, hvad det handler om. Så jeg bliver nødt til at forsøge at gætte på nogle forskellige perspektiver - og måske handler det om noget helt andet. Men så kan du jo vælge at spørge igen.
I mit daglige arbejde møder jeg ofte både børn, unge og voksne, der har det rigtig svært med at gå til tandlæge. Det kan være mennesker, der bekymrer sig meget - og derfor også om hvad tandlægen nu vil gøre. Det kan være mennesker, der har været udsat for noget ubehageligt hos læger eller tandlæger og derfor oplever stort ubehag, når de tænker på tandlæge eller nærmer sig en tandklinik. Og så har jeg har i brevkassen fået spørgsmål fra unge med spiseforstyrrelser, som var bange for at få deres spiseforstyrrelse opdaget af nogen, som ville kunne fortælle deres forældre om det.
På Samsø, hvor jeg arbejder, har vi en samtale om tandlægebesøget inden vi går ind på klinikken. Den samtale er der for at finde ud af, om den enkelte ved hvad planen er med tandlægebesøget. Men også for at finde ud af, om der er noget bestemt, de gerne vil spørge om eller have mig til at kigge på - eller bede mig lade være med at se på.
Som en del af det spørger jeg også hvordan de har det med at skulle til tandlæge. En del fortæller mig, at de har det dårligt med tandpleje og tandlæger. Det betyder, at jeg så kan spørge dem, om det er noget bestemt, de har det skidt med. Ofte handler det om bedøvelser, nåle og bor. Men det kan også handle om noget de synes er ubehaglligt eller smager grimt eller larmer eller noget helt andet. I alle tilfælde er det lettere for mig at hjælpe dem, hvis jeg ved, hvad deres problem er, før vi går ind på klinikken og går igang. Nogle gange kan vi aftale, at der er noget bestemt, jeg ikke må bruge eller gøre. Andre gange kan vi ikke lave den aftalte behandling, hvis jeg ikke må bruge for eksempel boret - og så kan det ende med, at vi beslutter at udsætte besøget. Og at de må gå hjem og tænke over, hvad de vil. Vi laver måske en ny aftale, hvor vi kun skal snakke om, hvordan vi kommer videre.
Det er min erfaring, at mange ikke har nogen problemer med selve tandlægechecket. Det, de bekymrer sig om, er hvis der nu er noget, som jeg som tandlæge synes der skal gøres. Som regel aftaler vi kun at lave tandcheck og at hvis der er noget, der skal gøres, så finder vi en ny tid til det. På den måde behøver de ikke at bekymre sig om, om jeg pludselig går i gang med noget, de ikke vil have.
Jeg aftaler også er stopsignal med alle de, der går til tandlæge hos mig. Det er en aftale om, at hvis de rækker hånden op, så stopper jeg. Og jeg fortæller, at både jeg og min klinikassistent holder øje med dem undervejs og indimellem standser og spørger dem, hvordan det går.
Det er min erfaring, at hvis vi laver den slags helt konkrete aftaler om, hvad vi skal - og at de kan stoppe mig nårsomhelst. Så bliver mange af dem mindre bekymrede og accepterer det, vi har aftalt.
For mig som tandlæge er det vigtigt, at de er villige til at tale om deres bekymringer og fortælle, hvad det handler om. Fordi så kan jeg ofte hjælpe dem. Det kan jeg ikke, hvis jeg ikke ved noget.
En tandlæge har tavshedspligt om, hvad han/hun foretager sig. Eftersom jeg kan se, at du er 17 år gammel, så har jeg som tandlæge ikke ret til for eksempel at ringe og fortælle dine forældre noget. Som for eksempel tegn på spiseforstyrrelse. Der er dog den undtagelse at jeg har en forpligtelse til det alligevel, hvis jeg vurderer, at du er til fare for dig selv eller dine omgivelser.
Hvis du ikke har været til tandlæge i 5 år, tænker jeg, at du godt kan have nogle problemer med dine tænder. Huller for eksempel. Men jeg tænker, at det behøver du jo ikke. Det kommer an på om du plejer at danne huller i tænderne og hvor godt du har passet dine tænder i de 5 år. Jeg kender mange unge, der for eksempel aldrig har haft huller i de 17 år, de har gået hos mig. Men måske er din bekymring, at du tror du har ødelagt dine tænder og derfor ikke tør vise dem til en tandlæge?
Der er iøvrigt ikke nogen, der kan tvinge dig til at gå til tandlæge, hvis du ikke vil. Alle mennesker må selv bestemme om de vil gå til tandlæge.
Eftersom du er 17, så har du ret til gratis tandpleje enten i den kommunale tandpleje i den kommune, hvor du bor. Eller hos en privat tandlæge af eget valg. Indtil du er fyldt 18 år. Både hos "skoletandlægerne" som du nok kalder de kommunale klinikker og i privat tandlægepraksis er der tandlæger, som arbejder med børn og unge, der har det svært ved at gå til tandlæge. Og er villige til at snakke på forhånd, lave aftaler og tage sig god tid. Der er en god ide at sige hvad dit problem er, hvis du vil ringe og bestille en tid - og altså for eksempel at bede om, at det kun skal være et check og ikke behandling, hvis det er sådan, du gerne vil have det.
Mine råd til dig er at få sat ord på, hvad dit problem med tandpleje er. Og dernæst at finde ud af, hvad du vil. Brug dine forældre eller venner eller andre, du har tillid til til at få snakket tingene igennem. Og hvis du vil så forsøge at finde en tandlæge, du tror kan hjælpe dig så spørg venner, forældre eller andre om de har en tandlæge, de kan tale godt med. Spil med åbne kort når du bestiller en tid - sig til klinikken, hvad du har problemer med. Hvis de er imødekommende, så prøv dem af. Hvis de ikke er, så prøv et andet sted.
Og sørg under alle omstændigheder for at få en god snak med tandlægen om, hvad du vil og ikke vil - og et aftalt stopsignal - inden du sætter dig i tandlægestolen
Husk også at Cyberhus har mange forskellige tilbud til børn og unge, der har problemer. Måske kunne det også være at du skulle starte med at snakke med nogle professionelle voksne om, hvad det er, der trykker dig.
Held og lykke med at finde ud af det hele. Og hvis du har behov, så skriv igen og fortæl mere, om, hvad det handler om.
Med venlig hilsen. Niels, tandlæge.