Antipsykotisk medicin
brevkassespørgsmål af
Stinna
21 år
Kan man blive psykisk syg/få det værre af at tage forskellige slags antipsykotisk medicin over en længere periode, hvis man slet ikke er psykotisk eller psykisk syg men rent faktisk ikke fejler noget?

Svar:
Hej Stinna
Lad mig starte med at sige, at jeg ikke kan give dig et helt præcist svar med så få oplysninger.
Men sådan helt overordnet, kan jeg godt sige at der vil være risiko for at blive syg, hvis man tager medicin, som man ikke behøver. Det gælder al medicin og også antipsykotisk medicin.
Brug af antipsykotisk medicin kan godt betyde at du får det værre, eller desideret udvikler psykisk lidelse som eksempelvis depression. Det er desværre en mulig bivirkning. Og det gælder lige meget om man har "behov" for behandlingen med antipsykotisk medicin, eller om man ikke fejler noget.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvorfor du spørger, men hvis det handle om at du enten allerede benytter antipsykotisk medicin eller overvejer at starte, er det vigtig at du tager en snak med din læge, psykiater eller anden behandler inden du kaster dig ud i noget på egen hånd. Antipsykotisk medicin kan være en god hjælp, men behandlingen skal altid følges tæt af en psykiater/læge.
Alternativt kan du overveje at kontakte Psykiatrifonden, hvor du kan snakke anonymt med en rådgiver. Du kan læse mere her: https://psykiatrifonden.dk/hjaelp-raadgivning/raadgivning/telefonraadgiv...
Mange hilsner Sander