Angst
brevkassespørgsmål af
Ella
16 år
Jeg vil gerne spørge om angst kan gå væk igen. Jeg blev ramt af angst første gang da jeg var 11 år. Jeg kæmpede med angsten i to år. Kæmpede for at komme i skole. Gik til psykolog og fik det bedre. Det blev faktisk så godt, at det føltes som, om at angsten var helt væk. Indtil for et år siden. Pludselig startede det igen. Tanker jeg ikke kunne styre, og jeg turde ikke være væk hjemmefra. Jeg gik igen til psykolog, og det går bedre nu. Men jeg er bange for at jeg altid skal kæmpe med det her. At jeg aldrig bliver helt fri for angsten, og at den altid vil kunne dukke op igen, ud af det blå. Så kan man blive helt fri for angst, hvis man først har haft det?

Svar:
Kære Ella,
Først og fremmest vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du skriver. Det kræver mod at dele sine tanker, især når de handler om noget så svært som angst. Jeg kan høre, at du allerede har kæmpet meget og arbejdet hårdt for at få det bedre – og det er virkelig sejt.
Det giver rigtig god mening, at du oplever angstens tilbagevenden som frustrerende og skræmmende. Når noget har fyldt meget i vores liv, kan vi godt komme til at tro, at det vil være der for altid. Men selvom angst kan dukke op igen, betyder det ikke, at du ikke kan få et godt liv – eller at angsten altid vil styre dig.
Mange mennesker oplever perioder i deres liv, hvor angst fylder mere, især hvis der er forandringer, pres eller noget nyt, der skal håndteres. Det betyder ikke, at du er tilbage ved start. Tværtimod – du har allerede vist, at du kan komme igennem det, og du har værktøjer, du kan bruge.
Kan man blive helt fri?
For nogle forsvinder angsten helt, mens andre oplever, at den kan dukke op fra tid til anden. Det vigtige er, at angst ikke behøver at styre dit liv. Du har allerede vist, at du kan arbejde med den og få det bedre – og det er en kæmpe styrke.
Når angsten kommer snigende, kan det hjælpe at tænke: "Jeg har været her før, og jeg har klaret det før." Fordi du har gjort det før, ved du også, at du kan gøre det igen.
Hvad kan du gøre?
Det lyder til, at det har hjulpet dig at tale med en psykolog, og det er en rigtig god strategi. Måske kan det også hjælpe at:
• Mind dig selv om, at tanker ikke er farlige – de er bare tanker.
• Øve dig i at acceptere, at angsten kan komme, uden at den behøver at styre dig.
• Tage små skridt, når noget føles svært – og huske at anerkende dine fremskridt.
• Have teknikker klar, fx vejrtrækningsøvelser eller afledning, når tankerne bliver for overvældende.
Du skal til slut huske, at du ikke er alene. Mange oplever noget lignende, og det betyder ikke, at man er forkert eller svag – tværtimod! Du har allerede bevist, at du kan tage ansvar for din egen trivsel, og det er en stor styrke. Selvom det kan føles som om, at angsten altid vil være der, så betyder det ikke, at den altid vil fylde lige meget. Du har mulighed for at styre dit liv, og du er allerede godt på vej.
Husk, at du ikke skal klare det alene. Bliv ved med at række ud, når du har brug for det – for du fortjener at have det godt, og du gør det allerede super godt!
Varmeste hilsner herfra,
Samara fra Cyberhus