Akut hold i den øvre del af ryggen

brevkassespørgsmål

Akut hold i den øvre del af ryggen

brevkassespørgsmål af
Alberte
21 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej brevkasse

jeg har et meget irreterende problem. For lidt over en uge siden fik jeg meget ondt i den øverste del af ryggen mellem skulderbladene/ og området omkring det ene skulderblad. Det gør meget ondt og smerten trækker op i nakken og ned langs lænden og op omkring nakke/skulder området. Musklerne omkring spænder meget op og det er meget ømt omkring det ene skulderblad. Jeg har været til fysioterapeut mandags men allerede tirsdag/onsdag føles det som om det har sat sig fast igen. Har fået af vide at det er de der facetled der sætter sig fast og det gør meget ondt. Mit spørgsmål er så hvordan gør man med det videre forløb så jeg får det bedre igen? Er det er “bare” at gå regelmæssigt til fys og hvor mange behandlinger skal der til før det er væk? Jeg arbejder som social og sundhedshjælper til daglig som jo også er et fysisk hårdt job- det er forresten også der min ”skade” er sket men ikke ved en forflytning. Jeg lavede en lille forkret drejebevægelse og så satte det sig fast. burde jeg sygemeldt mig fra mit arbejde? Jeg har meget ondt på arbejdet da mine muskler spænder meget op, men er det dumt at sygemelde sig?Og hvor mange ipren må man tage og i hvor mange dage?

det skal lige siges at jeg har haft et meget værre hold i ryggen for nogen år siden. Det tog lang tid at behandle men jeg var også 3 måneder om at gå til lægen.. vil det tideligere hold i ryggen have nogen indflydelse på behandlingen denne gang? Altså på hvor lang tid det vil tage? Jeg har problemer med kæbeleddene og har haft brækket kravebenet i år så måske kan der også komme spændinger men det tror jeg umiddelbart ikke selv

Svar:

Hej

Jeg vil prøve at svare dig så godt jeg kan. Smertetilstande i kroppens muskler og led kan være meget generende, men går heldigvis oftest over med tiden. Så det er vigtigt at være tålmodig. Kroppen skal have tid og der er desværre ikke nogen hurtig mirakelkur.

Man kan godt gå regelmæssigt til fysioterapi, men man kan også spørge fysioterapeuten om nogle øvelser fx strækøvelser, man selv kan lave hjemme. Det er ikke til at sige, hvor mange behandlinger der skal til.

Generelt er det rigtig vigtigt at holde sig igang og være aktiv. Du behøver ikke nødvendigvis være sygemeldt fra dit arbejde, men det er en god idé at tale med sin leder og finde ud af sammen, hvad man kan lave på arbejdet uden at få for ondt af det.

Man må tage 400 mg ipren 3 gange om dagen. Dvs 2 st, af gangen, hvis de er på 200 mg. Man skal helst ikke tage dem længere tid end ca. 10 dage.

Håber du kan bruge mine svar til noget. Måske du allerede nu har det bedre. Er du i tvivl, kan det være en god idé at gå til (eller gå tilbage til) din egen læge og få råd.

Med venlig hilsen Marco

Marcos billede
Marco fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål