Akavet situation
brevkassespørgsmål af
CR
14 år
Jeg har været lige ved at opleve sexualitet og det var superakavet. Jeg har en rigtig sød kæreste som jeg er megaglad for. Vi sad så på sengen på hans værelse og kyssede. Ja vi kyssede rigtig meget og vi fik nok fornemmelser for vi tog så på hinanden og hev lidt i hinandens tøj. Han havde træningsbukser på og det var nok mest min skyld for jeg hev i dem og pludslig poppede hans pik så frem. Jeg havde aldrig set en live og blev helt forskrækket for det var jo slet ikke meningen. Det var også vildt akavet for ham og vi sad bare der og jeg ønskede mig bare væk. Ingen af os gjorde noget og han sad der og strittede med sin pik. til sidst fik han med besvær proppet tilbage i bukserne. Vi snakkede ikke om det og det hele var bare sygt akavet. Jeg er jo glad for at have set hans pik i stiv tilstand men det var nok for tidligt for jeg var ikke rigtig klar. Jeg burde måske nok have gnedet den eller noget men jeg sad bare der. Måske er han skuffet når jeg selv trak i hans bukser og så ikke gjorde noget alligevel. Hvordan får jeg vendt det her til noget godt - det er bare så pinligt?

Svar:
Hej CR
Først og fremmest vil jeg sige, at det lyder helt normalt, at du oplevede situationen som akavet og overvældende. Det kan være super nervepirrende, når man begynder at udforske seksualitet for første gang, og det er ikke unormalt, at tingene ikke helt går, som man måske havde forestillet sig. Det vigtigste er, at du giver dig selv lov til at føle, hvad du føler, uden at dømme dig selv for det.
Herefter er det dog meget vigtigt for mig at understrege, at du ikke ”burde” havde gjort noget som helst. Du havde ikke lyst til at røre ved ham, og længere er den ikke. Bare fordi du trak lidt i hans bukser, betyder det ikke, at du er forpligtet til at gå videre. Grænser kan ændre sig fra øjeblik til øjeblik, og det er helt okay at stoppe op, selv midt i noget. Det gør dig ikke til en dårlig kæreste, og det betyder ikke, at han er skuffet. Tværtimod handler et godt forhold om at respektere hinandens grænser og tage tingene i det tempo, der føles rigtigt for begge.
Hvis du er bekymret for, at han måske er skuffet, synes jeg det ville være en rigtig god ide at snakke om det. Det behøver ikke at være noget stort, men bare lige for at bryde isen over noget, i måske begge har brug for at snakke om. Det var trods alt hans kønsdele du så, så han har nok også nogle følelser om situationen. Du kan for eksempel sige: "Jeg håber ikke, du blev ked af det, men jeg blev lidt overvældet." eller "Det, der skete, overraskede mig, og jeg var ikke helt klar til det – men jeg vil gerne tale om det, så vi kan finde ud af det sammen."
På den måde viser du, at du er åben for at tale om det, samtidig med at du får fortalt, hvordan du selv havde det i situationen. Jeg er sikker på at han vil sætte pris på ærlighed og på, at du tager initiativet til at snakke om det.
Når I får snakket om det, kan det måske også være en anledning til at tale mere generelt om, hvordan I begge har det med at tage næste skridt i jeres forhold. Er I begge klar? Hvad føles okay, og hvad føles som for meget lige nu? Når I får afstemt forventningerne, kan det skabe en tryghed, så I ikke føler jer fanget i akavede situationer. Derudover kan det også bare være en virkelig dejlig samtale at have med en partner, selvom den måske er lidt svær at starte.
Det vigtigste er, at du ikke presser dig selv til noget, du ikke føler dig klar til, og at du husker, at det her er en læringsproces for jer begge. De fleste oplever akavede øjeblikke, når de begynder at udforske deres seksualitet, og det gør dig ikke forkert eller mindre værd. Det er bare en del af rejsen.
Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej.
De bedste hilsner
Juni fra Cyberhus