Akavet i svømmehallen
brevkassespørgsmål af
Joachim
22 år
Jeg var i svømmehallen for et par dage siden, sammen med min kæreste og nevø.
Vi havde været i svømmehallen og skulle ud og klædes om. Vi gik i hver vores omklædningsrum. Jeg gik i bad, mens jeg hjalp min lille nevø af bleen. Min nevø er 3 år.
Da jeg havde hjulpet ham fra med bleen, kiggede han meget på min tissemand.
Det skal lige siges at min tissemand er meget lille. Jeg tror det er en mikro tissemand Den er ca. 3 cm slap og 6-8 cm stiv.
Min stod og gloede og begyndte at grine. Derefter kiggede han på sin egen tissemand, og der så jeg, at han havde en større tissemand end mig. Jeg syntes det var mega pinligt, at se en dreng på 3 år, med ble, grine fordi han havde en større tissemand, end hvad jeg havde. Det var virkelig pinligt, at en så lille dreng, havde en større tissemand end mig.
Pludselig råbte han i badet “Han har en lille tissemand” og pegede på min. De andre drenge/mænd kiggede på mig og fniste. Jeg prøvede at skjule min mikro tissemand foran de andre.
Han kiggede op på mig og sagde “Jeg har bare en større tissemand end dig.”
Da vi var færdige, med at være i bad, gik jeg ind, på toilettet for at hjælpe ham ble på. Inden han hoppede op på puslebordet, rørte han hurtigt ved min tissemand og hoppede derefter op på puslebordet. Han spurgte mig også “Skal du ikke have ble på, så du kan gemme din lille tissemand?” of fniste.
Hvad skal jeg gøre, fordi, han har nok fortalt sin mor/min søster, at jeg havde en lille tissemand. Han vil huske det og drille mig med det.

Svar:
Hej Joachim,
Det lyder til at være en rigtig ubehagelig og akavet situation, du har haft i svømmehallen. Dog tænker jeg, om der måske kan være en anden tolkning af situationen, end den du er nået frem til?
Børn i 3-års alderen synes kroppen er rigtig spændende, og bruger en del krudt på at udforske deres egen og andres. Og især på at sammenligne det de ser på deres egen krop, med det de ser på andres kroppe - fx at mor har en tissekone, men jeg har en tissemand. Børn i 3-års alderen er dog sjældent bevidste om størrelser, og ser ikke størrelser på samme måde som voksne gør, da de ikke har ligeså nuancerede opfattelser, som voksne har. Hvor den voksne fx ser en tyk mand, ser barnet en mand. Hvor den voksne ser en høj teenager, ser barnet et stort barn. Hvor den voksne ser en kvinde med store bryster, ser barnet en kvinde. Børn i 3-års alderen er dog bevidste om forskellen på at være nøgen og ikke at være nøgen, og at voksne sjældent er nøgne. Derfor tænker jeg, at din nevø næppe har grint af størrelsen på din tissemand, men derimod har syntes det var spændende at du var nøgen, og det var spændende at han fik lov at se din tissemand. Og når noget er spændende kan man, som barn, nemt komme til at grine, fordi det kan være så spændende, at det kilder i maven.
Du skriver, at du så at din nevøs tissemand var større end din, og at du havde oplevelsen af, at han gjorde nar af dig på grund af størrelsen på din tissemand. Igen tænker jeg, at det næppe har været hans hensigt at gøre nar, da børn i den alder ikke har det mentale abstraktionsniveau der kræves for at kunne gøre nar, fordi deres hjerner ikke er udviklet til det endnu. Derfor tænker jeg, at det, der måske snarere er sket, er, at du har overfortolket situationen, fordi du måske er usikker på dig selv på grund af størrelsen på din tissemand. Grunden til jeg tænker sådan er, at du skriver, at det var "virkelig pinligt, at en så lille dreng, havde en større tissemand end mig."
Tissemænd kommer i mange former, farver og størrelser, og selvom din er under gennemsnittet rent størrelsesmæssigt, er der ikke noget unormalt i det. Det kan dog godt være forbundet med en masse usikkerhed, når man ikke lever op til normen, men det er mindst ligeså normalt at have en tissemand på 3 cm, som det er at have en på 18 cm. En gennemsnitlig tissemand er ca 9 cm i slap, og 13 cm i stiv tilstand, men alt fra 2 til 25 cm er normalt. Hvis det for dig er forbundet med usikkerhed, at du har en tissemand, der, rent størrelsesmæssigt, ligger under gennemsnittet, kan det være en fordel at tale med nogen om det. Fx en god ven, eller din mor eller far. Du har allerede taget et stort, vigtigt og flot første skridt, ved at skrive om det her, men jeg tror det kunne være godt for dig at tale med nogen i den fysiske verden også.
Du afslutter dit brev med "Hvad skal jeg gøre, fordi, han har nok fortalt sin mor/min søster, at jeg havde en lille tissemand. Han vil huske det og drille mig med det." Det kan sagtens være, at din nevø har fortalt sin mor om, at du har en lille tissemand, men igen tænker jeg, at det er usandsynligt, da 3 års børn, som før nævnt, ikke har samme begreb om og opfattelse af størrelser, som voksne har. Og han vil helt sikkert ikke huske det eller drille dig med det. Medmindre voksne omkring ham (hans mor, dig selv, andre) italesætter det, og trækker opmærksomhed mod det. Hvis det bliver et issue, som kommer til at fylde i jeres relation, er det bedste du kan gøre at tage det med stoisk ro og opløftet pande, og sige "Ja, jeg har en lille tissemand. Tissemænd er forskellige og kommer i alle størrelser og former, og min ser så sådan her ud, og det er der ikke noget galt med." Den sætning kan du i øvrigt også bruge over for dig selv. For der er nemlig ikke noget galt med dig og din tissemand - både du og den er helt normale. Og jo mere du kan tro på det, des mere vil du hvile i dig selv og des mere vil du mærke, at du er god nok akkurat som du er.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!
Mange hilsner,
Siv