aids/hiv
brevkassespørgsmål af
oliver
12 år
hej jeg hedder dreng på 12 år. da jeg var 9 år hade jeg sex med en dreng men det var ikke kun ham jeg komme også til at have sex med flere drenge ca. 5 drenge nu er jeg bange for jeg har fået hiv eller aids jeg tænker på det 24/7 og jeg har talt med en sun dheds plejsk hun sigder at det er umuligt at have sex med en dreng som 9 årig fordi den ikke kan komme ind i hullet fordi så er det anal sex og man får aids/hiv ved anal sex håber i kan hjælpe

Svar:
Kære Oliver,
Godt at du skriver herind i brevkassen, for det er bestemt ikke rart at gå rundt med sådan nogle bekymringer. Allerførst vil jeg rose dig for at gå til sundhedsplejersken, og jeg kan godt forstå, at du er lidt forvirret over det, hun har sagt. Jeg håber, at mit svar kan gøre det lidt mere klart.
Der er mange forskellige måder at have sex på. Nu ved jeg ikke, hvordan du har haft sex, men man kan godt have analsex, når man er 9 år. Ved analsex er der er risiko for at blive smittet med HIV, hvis den man har sex med har HIV. I Danmark er der ikke særlig mange, der har HIV, slet ikke børn. Man får ikke nødvendigvis HIV, hvis man har analsex. Hvis du var blevet smittet som 9 årig, ville du have udviklet symptomer på HIV (feber, infektioner), så hvis du føler dig sund og rask, tænker jeg ikke, at du har HIV - men det kan være en rigtig god idé, at tage et smut til din egen læge, som kan tage en blodprøve og teste dig, så du er helt sikker. Det er i hvert fald ikke sjovt at skulle gå at være bange for, om du er syg. Derudover er vigtigt at beskytte sig selv mod seksuelt overførte sygdomme (som HIV/aids), uanset om man har sex med en pige eller en dreng, og den bedste metode er ved at bruge kondom.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Alt det bedste herfra
Jeanette