Afhængig af nøgenbilleder
brevkassespørgsmål af
14 årige dreng
14 år
Hej jeg er en dreng på 14 år, og når jeg river den af så får jeg sådan lyst til at spørge piger om nøgenbileder... Jeg ved godt det kan være overgrænsende for nogle piger, så prøver også at vælge fra til hvad for nogle som måske syntes det er lidt overgrænsende for. Men nogle gange kan jeg bare ikke lade vær med at sende et billede af min tissemand og spørge om "Fb for Dp" Hvilket betyder " Fissebillede for dick pic" Hvis nogle undre jer. Håber nogle kan hjælpe med det, og give mig et godt råd, fordi syntes ikke porno interessere mig særlig meget:/

Svar:
Hej med dig.
Du har ret i, at det godt kan være grænseoverskridende for nogle, at sende nøgenbilleder eller få sendt billeder af en fyrs penis. Jeg synes det er godt, at du gør dig nogle tanker om, at du ikke sender til nogle, som du tænker vil synes det er grænseoverskridende. Dog vil jeg mene, at du ikke altid kan vide med sikkerhed, om den pige der modtager billedet, vil have det fint med det eller vil synes det er grænseoverskridende.
Faktisk er der også lovgivning på området, som handler om hvornår man må sende intime billeder til andre. Grunden til at der er denne lovgivning er fordi, at man gerne vil undgå at intime billeder deles, uden at personen på billedet har givet lov. Lovgivningen siger, at man ikke må sende intime billeder til andre, hvis de ikke har sagt ok til at modtage det. Hvis de ikke har det, så vil det blive betegnet som blufærdighedskrænkelse. Man må eksempelvis ikke bare sende et billede af sin penis til en person, som ikke har sagt ja til at modtage det. Hvis man gør det, kan man i nogle tilfælde få en bøde.
Lovgivningen siger også, at man først kan aftale at dele intime billeder af kønsdele eller lignende, når man er 15 år eller over. Det hedder "kærestereglen". Det betyder, at hvis man (eller den person på billedet) er under 15 år, så må billedet ikke vise kønsdele eller sex - og modtageren må ikke have det til at ligge på sin telefon eller computer. Man må godt dele et billede i eksempelvis bar overkrop eller undertøj, men man må ikke vise kønsdele eller sex på billedet/videoen.
Derfor synes jeg ikke, at det er en god idé at du sender billeder til piger, hvis ikke du har en tæt relation til dem og en klar aftale om, at det er noget I gør. Ud fra dit brev, har jeg også indtryk af, at du også selv har tænkt, at det ikke er den bedste idé. Det virker på mig som om, at du egentlig gerne vil lade være med at gøre det, men du synes det er svært at lade være, fordi det er noget der tænder dig og fordi du ikke oplever at porno kan tænde dig på samme måde. Jeg har desværre ikke lige umiddelbart nogle ideer eller forslag til, hvad du kan gøre i stedet - andet end at du eventuelt kan kigge på de billeder du allerede har modtaget, når du onanerer - hvis du vel og mærke er helt sikker på, at pigen på billedet er okay med at du har billedet og med at du gør det.
Så, mit bedste råd til dig vil være at du stopper med at sende "Fb for Dp"-anmodninger til andre - eller venter med at gøre det til du er over 15 og i så fald kun gør det med piger som du har en tæt relation med - og som er helt indforstået med det.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive herinde igen, hvis der skulle opstå nye spørgsmål.
Mange hilsner
Freja