17 år og er stadig jomfru
brevkassespørgsmål af
Thomas
17 år
Hej Cyberhuset! Jeg vælger at skrive ind her, da jeg er lidt usikker på om det er mig, der gør noget forkert. Jeg er 17 år og er stadig jomfru. Jeg føler mig til gengæld klar til at miste min mødom, men det er som om at muligheden aldrig dukker op. Jeg har altid gået efter: “vent til du finder den rigtige! Det skal nok komme!” Jeg vil selvfølgelig gerne tro på det, men der sker ikke rigtigt noget, og jeg bliver lidt utålmodig. Jeg er yderst interesseret og det er svært at følge med i vennernes samtaler om sex osv. så det er virkelig ikke nemt… jeg begynder at undre mig over om det er mig der gør noget forkert. Folk beskriver mig tit som en sjov og moden person. Jeg er måske ikke ligefrem attraktiv fordi jeg ikke ryger, drikker alkohol og er en såkaldt “bad boy”? Er jeg ikke modig nok med pigerne? Møder jeg ikke nok nye mennesker? I så fald, hvor kunne det så være muligt at møde nogle? Jeg vil rigtig gerne “vente på den rigtige”, men vil også snart gerne prøve at have en kæreste. Jeg føler mig bagud, er det normalt? Håber jeg fik formuleret mig godt nok. Tak på forhånd!

Svar:
Kære Thomas
Dejligt at du skriver herind om det der fylder for dig. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er overbevist om, at du ikke gør noget forkert.
Du skriver at du rigtig godt kunne tænke dig at prøve at have sex for første gang og at du føler dig meget klar til det. Jeg forestiller mig, at du måske har hørt det flere gange før, men det er meget forskelligt, hvornår man er klar til at have sex for første gang og hvornår man møder den person, som det føles rigtigt at have sex med. En ting er, at møde en som man har lyst til at have sex med - en anden ting er, at lysten selvfølgelig skal være gengældt. Derfor er det ikke altid helt ligetil, det med at finde den rigtige. For nogle sker det tidligt og for andre tager det noget længere tid. Men der er ikke noget at det, der er mere rigtigt end andet.
Men jeg kan godt forstå, at du føler dig utålmodig og at du gerne vil prøve at have sex for første gang og kunne være med i dine venners samtaler omkring det. Jeg ved dog, at der er mange andre, som heller ikke har prøvet at have sex, i en alder af 17 år. Den gennemsnitlige alder for, hvornår man har sex for første gang, er 16 år.
Selvom du har hørt det før, så vil jeg også sige, at jeg synes det er en god idé at vente på den rette. Med "den rette" mener jeg dog ikke, at det behøves at være den eneste ene, som du er helt overbevist om, at du skal være sammen med resten af livet livet eller i mange, mange år. Med det vil jeg sige, at når man taler om "den rette" kan det betyde mange ting - og der er du heldigvis selv med til at definere, hvad der ligger i det. Det kan selvfølgelig godt betyde "den eneste ene", men det er måske også et lidt stort og ambitiøst "krav" at stille til sig selv. Det kan også betyde, at det er en som du godt kan lide og som også godt kan lide dig - det vigtigste er egentlig bare, at I har en god relation, at I begge har lyst til at have sex med hinanden og at I er indstillet på, at det er det der skal ske.
Du skriver, at du ikke føler at der sker noget i forhold til at finde en kæreste og have din seksuelle debut - og at det er som om, at muligheden aldrig dukker op. Her bliver jeg nysgerrig på, om det er fordi du endnu ikke har mødt nogle, som du godt har kunne lide eller følt dig forelsket i - eller om det er fordi der endnu ikke er nogle som har givet udtryk for, at de var interesserede i dig - eller måske en kombination af begge dele?
Alt det med kæresteri, forhold, sex osv., kan være rigtig svært - især når det stadig er rimelig "ukendt farvand". Nu ved jeg ikke om det er sådan det er for dig, men der er mange fyre som godt kan føle sig lidt usikre og utrygge ved at tage kontakt til piger, især de første par gange. Man skal lige finde den gode måde at gøre det på og i nogle tilfælde også lige finde modet til det. Hvis det også er sådan du har det, så er der forskellige måder man kan gribe det an på. Hvis du f.eks. møder en pige, eller kender en bestemt pige, som du godt kan lide, så kan en mulighed være, at prøve at kontakte hende på et eller andet socialt medie. Det kunne f.eks. være at tilføje hende på Snapchat og sende en Snap, tilføje hende på Instagram eller skrive på Messenger - eller et andet sted, hvor I begge har en profil. Det her med at kontakte en person over nettet, kan nogle gange være nemmere end at skulle tage kontakt i "virkeligheden" og det kan være en god måde at få brudt isen på og få skabt den første kontakt.
I forhold til, hvor du kan møde nye mennesker, så tænker jeg også at der er flere muligheder. Det kan både digitalt og i den fysiske verden. Hvis du har en eller anden interesse eller hobby, så kunne det måske være gennem den her hobby, at du kunne opsøge nogle fællesskaber. Måske er der en gruppe eller lign., på nettet eller et socialt medie, som tager udgangspunkt i lige den her hobby - eller måske er der en forening eller en gruppe man kan opsøge, med hobbyen i fokus? Hvis man har en bestemt hobby eller interesse til fælles, er det som regel nemmere at falde i snak med nye mennesker, da man kan tale om ens fælles interesse. Hvis ikke du lige har en bestemt hobby eller interesse, så er der sandsynligvis også nogle arrangementer eller fællesskaber for unge mennesker, i den by du bor i. Måske du kunne prøve at søge på nettet, om der bliver afholdt nogle arrangementer eller lign., for unge på din alder, i nærheden af hvor du bor?
Så, hvis vi lige skal opsummere, så mener jeg bestemt ikke at det er dig der gør noget forkert - og, selvom jeg godt kan forstå at du kan få den følelse, så er der slet ikke noget unormalt i, at man ikke har prøvet at have sex, i en alder af 17 år. Jeg forstår dog godt dine frustrationer, når du føler dig klar og egentlig bare godt kunne tænke dig at prøve at have sex for første gang. Jeg håber at mine råd og mit svar har givet dig noget med på vejen, som du kan bruge - og så krydser jeg fingre for, at det snart lykkes for dig, at finde "den rette"
De bedste hilsner,
Freja