15 år og 14 år

brevkassespørgsmål

15 år og 14 år

brevkassespørgsmål af
jacoob
14 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

OKay jeg er en dreng på 14 år og har en kæreste på 15, er det så unormalt at have sex med hende?

Svar:

Hey Jacoob

Skønt at du har en kæreste, og jeg kan sagtens forstå, hvis I gerne vil have sex.

Så længe både du og din kæreste har lyst til sex, tænker jeg ikke der er noget unormalt ved at I skulle have sex. I Danmark er den gennemsnitlige alder for hvornår unge har sex første gang lige omkring de 16 år. Så er der selvfølgelig nogle der er ældre og nogle der er yngre. Ca. 20 procent af alle unge har prøvet at have sex, når de bliver 15, så I ville i hvert fald ikke være de eneste.

Igen vil jeg sige at det vigtigste er, at I er enige og at I passer på hinanden. Både når det handler om at beskytte jer mod kønssygdomme og uønsket graviditet, men også når det handler om at passe på hinandens grænser. Så tal sammen om hvordan I har lyst til at være sammen, og aftal at det ALTID er i orden at sige nej og stop. Og find ud af hvilken slags prævention (kondomer, p-piller og lignende) der passer jer bedst.

Der er overhovedet ikke noget unormalt i at I har lyst til sex. Og hvis I kaster jer ud i det, eller måske allerede har sex, så er det heller ikke unormalt. Bare sørg for at passe på hinanden.

Mange hilsner
Lasse

Lasses billede
Lasse fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål