Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

12 års tænder. SOM 14 år

brevkassespørgsmål

12 års tænder. SOM 14 år

brevkassespørgsmål af
Gustav
14 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

Jeg er lige begyndt og have ondt i tandkødet der hvor 12 års tanden skulle være så var bare i tvivl om det er almindeligt at man først får den som 14 årig (snart 15) det skal dog siges at jeg fik mine tænder sent og tabte alle mine mælke tænder sent

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Og det korte svar er: ja.

Der er stor variation i hvornår børn og unge får og skifter tænder. Så selv om man for eksempel kalder den første store kindtand for 6-års tanden, så har jeg set den på vej så tidligt som fire et halvt år og så sent som 8. Og det samme for 12 års tænderne - så tidligt som 9-10 år og så sent som 16.

Det gode er, at tidspunktet for hvornår man får og skifter sine tænder ikke siger nogetsomhelst om tænderne iøvrigt.

Så du kan roligt betragte det som helt normalt at du er i gang med at få dine 12 års tænder nu.

Med venlig hilsen

Niels, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål