Ændringer i menstruation

brevkassespørgsmål

Ændringer i menstruation

brevkassespørgsmål af
Rikke
23 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Hej.

jeg er 23 år og fik menstruation da jeg var 11. Det har altid været meget voldsomme blødninger og forholdsvis mange smerter. Tog p-piller fra jeg var 13-18 pga. at jeg blødte så voldsomt. Jeg har ikke taget p-piller siden jeg var 18. De seneste 3 år har min menstruation ændret sig. Hvor jeg som teenager blødte voldsomt 6-7 dage ad gangen med smerter i en hel uge, bløder jeg nu ENDNU mere voldsomt, men kun i ca. 4 dage. Smerterne er rigtig slemme i de 4 dage. Jeg er normalt meget aktiv, og ved godt at det kan hjælpe på menstruationssmerter, men ofte har jeg så ondt at jeg knap kan løbe/ gå selv få kilometer. Men efter 3-4 dage er jeg 100 % smertefri.

Er det normalt at menstruationen kan ændre sig? Kan perioden med p-piller have noget med det at gøre?

Mine blødninger er så voldsomme, at jeg går med natbind til daglig, og går med boxershorts til drenge, ud over mine trusser, for at holde bind osv. på plads. Alligevel bløder jeg igennem hvis jeg ikke skifter mit bind mindst én gang i timen i løbet af hele dagen.
Jeg valgte at stoppe på p-piller, da jeg konstant følte mig oppustet, og fordi min familie har en historik med blodpropper.

venlig hilsen Rikke.

Svar:

Hej Rikke

Mange tak for din henvendelse. Det lyder som ret kraftige menstruationsblødninger og -smerter, og de virker til at påvirke din livskvalitet. Det giver god mening, at din menstruation har ændret sig efter, at du er stoppet med p-piller, men de er som udgangspunkt ikke årsagen til, at blødningerne og smerterne nu er kraftigere - tværtimod, p-pillen har jo oftest den effekt, at blødning og smerter reduceres. Men det har været fornuftigt at stoppe med p-pillerne, når nu der er tilfælde af blodpropper i familien. Desuden øges menstruationsstyrken med alderen hos kvinder i den fødedygtige alder.

Der kan være forskellige årsager til kraftige menstruationsblødninger, men oftest findes ingen påviselig årsag. Blandt andet kunne en årsag være godartede svulster eller muskelknuder i livmoderen. Andre årsager kunne være stofskiftesygdomme, medicin, arvelighed eller infektion. Det er således relevant med en grundig gennemgang af din sygehistorie og en gynækologisk undersøgelse, hvorfor jeg synes, at du skal kontakte din læge. Måske kan i sammen finde en årsag og dermed en behandlingsmulighed. I kan også drøfte alternativ prævention som f.eks. en hormonspiral - den kan nemlig ligeledes reducere menstruationsblødninger og -smerter og den øger ikke risikoen for blodpropper. Under alle omstændigheder vil din læge kunne hjælpe dig, så du forhåbentligt får en mere almindelig hverdag under din menstruation.

Jeg håber, at mit svar kan bruges.

Med venlig hilsen Tatjana.

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål