To år gammel bums på ballen

brevkassespørgsmål

To år gammel bums på ballen

brevkassespørgsmål af
Andrea
17 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Hej. Jeg fik en bums på ballen for et par år siden, der stadig ikke er gået væk. Er det normalt? Kan jeg gøre noget ved den? Tak.

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål til brevkassen.

Bumser/akne er desværre en meget hyppig, men også meget generende tilstand for mange unge. Akne opstår, når udførselsgangene til hudens talgkirtler tilstoppes med talg og døde hudceller. Talgkirtlerne producerer talg, som kaldes sebum, og har til opgave at fedte hår og hud. Sebum transporteres normalt ud til hudens overflade langs roden af et hår. Når kroppen producerer for meget sebum, hober det sig op i udførselsgangen og tilstopper den ved at danne en prop. Denne tilstopning af talgkirtlernes udførselsgang kan medføre en betændelsesreaktion, som er kendetegnet ved akne/bumser. Betændelsesreaktionen forværres af sved, friktion mellem tøj og hud, når vi sidder og når vi går. Hormonændringer i kroppen kan udløse eller forværre akne, hvilket er tilfældet i puberteten.

Lokalisationen på din balle kunne også give mistanke om, at det drejer sig om en tilstand nært beslægtet til akne – nemlig hårsæksbetændelse (follikulitis). Tilstanden opstår efter puberteten, da øget udskillelse af kønshormoner påvirker hårene og deres talgkirtler.
Hvert enkelt hår på kroppen vokser i sin egen hårsæk. Follikulitis betyder, at der er en bakterieinfektion i en eller flere hårsække. Som regel er disse infektioner lokaliseret til ben/baller, hårbund eller skægregion, men de kan sidde overalt. Dybe infektioner kan udvikle sig til betændte knuder eller pusansamlinger, og det kaldes da en furunkel.

Betændelse i en hårsæk kan behandles med vask med klorhexidin-holdig sæbe, som købes på apoteket. Det er også vigtigt med almindelig vask med sæbe og rigeligt med vand. Dog skal man begrænse vask til én gang dagligt, da overdreven vask kan føre til irritation og forværre problemet.

Både hårsæksbetændelse og bumser kan lindres ved at gå i løstsiddende åndbart tøj, da stramt tøj kan gnide op af huden medføre yderligere irritation.

Såfremt din bums er stor eller vokser i størrelse kan der være tale om en slags byld, som kun forsvinder ved et ganske lille kirurgisk indgreb, hvor lægen skærer et lille hul og den indkapslede betændelse kommer ud. Ofte vil bylder dog være røde og ømme og meget generende.

Er du meget generet af det eller i tvivl om det kan være en byld synes jeg du skal bestille en tid hos din læge til vurdering. Lægen kan hurtigt vurdere om det er en tilstand, som kræver behandling, enten med almindelig bumsecreme eller et ganske lille snit.

Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Venligst Linda

Lindas billede
Linda har svaret på dette spørgsmål