Tre tiltag med pondus
Tre tiltag med pondus
Det er sæson for et udvidet fokus på sociale netværk og deres gode og mindre gode sider. I øjeblikket vælter det ind med info om konferencer, tiltag og happenings, der alle har til hensigt at diskutere, hvordan vi bruger nettet på forsvarlig vis. Jeg vil her tillade mig at gøre opmærksom på tre af de tiltag, jeg for nyligt er blevet opmærksom på.
HEY NOOB!
Fra den 27/4 kører Danmarks Tekniske Museum i Helsingør en udstilling med fokus på unges digitale liv. Udstillingen har fokus på digital mobning og viser eksempler på, hvordan digital mobning foregår. Udstillingen tager også fat på unges leg med identitet på nettet. Udstillingen vises indledningsvist på museet i Helsingør men tager derefter på turné rundt i landet.
”HEY NOOB!” (ordforklaring) er beregnet for børn og unge i folkeskolen og for de voksne omkring dem. Læs mere her.
Cyberhus og partneren Lommefilm lancerer til efteråret en workshop på landets skoler med fokus på digital mobning. Vi bifalder den store interesse for at komme digital mobning til livs. Jo større indsats jo bedre.
Hvad mener du om internettets fremtid?
I forbindelse med Videnskabsministeriets årlige Internet Governance Forum arrangerer Medierådet en workshop, hvor unge skal diskutere emner omkring internettets fremtid med eksperter og beslutningstagere. I den forbindelse er der netop lanceret et online spørgeskema, så børn over hele Danmark har mulighed for at deltage i debatten. Spørgeskemaet er åbent for børn og unge mellem 13-16 år frem til den 15. juni 2010. Konferencen, der også sætter privatliv på nettet til debat, afholdes i august, og du kan læse mere her.
It- og mediekompetencer i folkeskolen
Umiddelbart før påske udformede et ekspertpanel nedsat af undervisningsministeriet en række mål og anvisninger til danske folkeskoler. »Forældrene kender ikke altid til brugen af sociale medier, og børnenes brug af dem. Derfor er det væsentligt, at man tager det op i skolen. Børnene skal lære at kommunikere med hinanden i det fysiske rum og på samme måde også i det virtuelle rum«, siger Birgitte Holm Sørensen, professor på DPU, Aarhus Universitet til Politiken.
De nye mål fokuserer både på de sociale netkompetencer, der skal mindske et stigende mobbeproblem samt citatregler, kildekritik og copyright ifm informationssøgning hos de unge.
Cyberskolen har i årevis arbejdet med disse temaer, og for os at se, er det dejligt at der kommer ”officielt” fokus på det fra beslutningstagernes side. Du kan læse undervisningsministeriets målsætning her.
Tilføj kommentar