Tror der er noget galt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Problemet er at jeg lugter ret meget dernede. Jeg kan ikke snakke med min mor for vi snakker ikke om sådan nogle ting og jeg tør ikke snakke med lægen. Har læst lidt og tror måske det kan være svamp eller sådan noget for det lugter og det er også klumpet. Kan man få noget uden at snakke med en læge for det tør jeg ikke. Jeg har aldrig haft sex så det kan ikke være sådan noget.

Svar:
Kære Pige.
Det er helt normalt at lugte forneden og også helt normalt at der kan være klumper. Det lyder som om at det er udflåd, som kommer når kroppen er ved at gøre klar til at menstruere.  Hvis du allerede har din menstruation, så kommer der udflåd, når du har ægløsning - dvs ca 14 dage før din menustration og kan vare fra1 dag til flere uger.
Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde hvor meget udflåd der kommer. Du kan købe og bruge intimsæbe når du går i bad, som du bruger for neden og husk at skylle godt efter med rent vand, så der ikke er sæberester.
Hvis det klør. så kan det være svamp og så bliver du nødt til at gå til egen læge.
Gå på apoteket i første omgang og fortæl om dine symptomer og de kan give dig hvad du har brug for.
Glædelig jul