Hvordan kan jeg prøve at stoppe min spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål

Hvordan kan jeg prøve at stoppe min spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål af
Thea
14 år
Oprettet 4 uger 1 dag siden

Hej Brevkasse og rådgivere

For et halvt år siden var jeg en pige der var lykkelig og glad. Jeg rejste rundt med min familie, og spiste god mad, som jeg altid har været meget glad for. Jeg spiste som jeg skulle, og havde et godt liv. På et tidspunkt begyndte jeg, at blive påvirket af mine søskende og veninder.

Ja... jeg ved godt det lyder mærkeligt, for det er jo meningen at familie og venner er dem som skal hjælpe en og være "den gode guide". Men ikke hos mig, mine søskende og venner er nemlig en del tynde, de spiser godt og sundt og motionerer meget. Dengang var jeg en del yngrere, og tænkte næsten aldrig på hvordan jeg så ud, men pludselig begyndte jeg at blive opmærksom.

Jeg talte kalorier, anstrengede mig selv ved at sulte mig, brækkede mig 1-2 gange om dagen og jeg benchede alt det usunde. Dengang vejede jeg 72 kg, nu vejer jeg 61 kg. De sidste par uger har været skræmmende, og jeg er nu
begyndt at være på det punkt, at jeg er bange for mig selv... Så lige nu leder jeg efter så meget vejledning som muligt, og jeg vil høre hvad jeg kunne gøre for at stoppe denne spiseforstyrrelse? Det virker nemlig altid,
som om at den kommer efter mig uanset hvad jeg gør for at stoppe den. Alt der foregår nu, det foregår i min hjerne og mine tanker. Hjælp mig til at ændre dem. Er der nogle gode regler/planer man kan gøre? Er der hjemmesider
med gode kostplaner, der kan fortælle mig hvad der ca, er normalt at spise.
Jeg vil rigtig gerne komme væk fra alle mine dårlige vaner, og jeg håber at jeg til sidst vil komme til, at tænke normalt om mig selv igen.
MvhThea

Svar: 

Kære Thea

Allerførst vil jeg sige dig tak for din ærlighed. Jeg ved, at det kræver meget mod at bekæmpe sin spiseforstyrrelse. For på den ene side vil man gerne være tynd og tabe sig, og på den anden side vil man bare gerne være rask. Så første skridt er at skrive som du gør nu.

Når det så er sagt, så er mad ofte et symptom på noget andet. Forstået på den måde, at jeg tænker der er noget som ligger under din spiseforstyrrelse. Måske et selvhad, en angst for ikke at være god nok, at skulle passe ind, at blive set, at få omsorg mm. det ved du måske bedst selv. Eller måske gør du ikke. Under alle omstændigheder tænker jeg, at det du har brug for er at få hjælp af en professionel. Jeg kan desværre ikke give dig nogle hurtige råd som gør at dine tanker og følelser bliver helt normale igen. Men jeg kan fortælle dig, at det du oplever er normalt når man har ramt af en spiseforstyrrelse og der findes en vej ud ad det.

Mit første råd er at du kontakter LMS – landsforeningen for mennesker med selvskadende adfærd og spiseforstyrrelser. De ved præcis hvordan du kan få hjælp og hvad du skal gøre. De har faktisk grupper og enkelte rådgiver som man kan få nogle samtaler med.

Når det så er sagt, så handler det om at lære at forholde sig anderledes til sine tanker. Jeg ved ikke præcis hvordan din spiseforstyrrelse taler til dig. Men jeg har hørt andre fortælle, at det er lidt som at have en syg og en rask side inden i. den raske side er dine fornuft tanker. Det er den del som ønsker at leve et normalt liv og som har drømme og mål i livet. Og den syge side, er den hvor tankerne styrer. Den vil gerne være syg og den vil gerne holde fast i spiseforstyrrelsen fordi den af en eller anden grund får noget ud ad det.

Et godt råd (og jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort) er at prøve at observere dine tanker uden at lade dem få en sandhedsværdi. Med det mener jeg, at tanker bare er tanker og det er dig som vælger om du vil handle på dem eller ej. Eks. Hvis du tænker ”jeg slår dig ihjel” så er det ikke det samme som at man rent faktisk slår nogen ihjel. Det betyder, at der mellem TANKE og HANDLING ligger valg og vilje. Så når den syge side dukker op i dit hoved og dine tanker bliver meget sygdoms præget, så prøv og se om du kan forholde dig passivt til dine tanker. De må gerne være der ligesom alle mulige andre tanker. Men de behøver ikke få magten over dit liv. For DU HAR MAGTEN ikke dine tanker. De får først magten hvis du giver dem magten.

I forhold til en kost plan, så er det også en mulighed at opsøge en diætist der kan hjælpe dig med at spise sundt og godt. Hvis det ikke er muligt, så vil jeg råde dig til at fokusere på 3 hovedmåltider til at starte med. Det vil sige – morgen - middag og aften. På den måde er du sikker på, at du får noget mad. Søg for at dine måltider indeholder både protein kulhydrat og fedt, så vidt det er muligt.

Lad mig slutte af med at sige, at det er så godt, at du rækker ud efter nogen for at få hjælp. Og det er vigtigt at du ikke stopper her. En spiseforstyrrelse er nemmere at bekæmpe jo hurtigere du kommer i gang. Så tøv ikke med at få ringet til LMS. Der er du i gode hænder og de kan guide dig videre i systemet.

Jeg ønsker dig det bedste fremadrettet. Håber du får den professionelle hjælp som du har brug for

BH

Henriette

slagelsemariagtns billede
Henriette - Rådgiver fra Slagelse kommunes chatteam har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program