Hash i tis
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Må en efterskole godt tvinge en til at tage en test for om man har ryget hash? Ja det er jo fordi jeg har ryget og er bange for at blive smidt ud. Tror det er en urinprøve men ved det ikke helt men hvor lang tid kan hash spores ?

Svar:
Hejsa.
Dine forældre har skrevet under på, at rygning af alle arter er forbudt, når man er på efterskole. Så ja - efterskoler kan ved mistanke bede om test.
Vi sender et skema, hvor du kan se hvor lang tid det kan spores  i urinen, for det kommer an på hvor ofte og hvor meget du har indtaget.
Sporingstider for narkotika i urinNarkotikaCut-off (ng/ml)*Sporingstid i urin*Alkohol EtG (metabolit)1500Op til ca. 2 døgnAmfetamin300/500/1000Op til 4 døgnBarbiturater300Op til 14 døgnBenzodiazepiner300Op til 10 døgn (Oxazepam og Diazepam op til 4 uger)Buprenorphin/Subutex10Op til 3 døgnCannabis (THC)
Cannabis (THC)
Cannabis (THC)20
20
20Op til 6 døgn ved et enkelt indtag*
Op til 12 døgn ved sporadisk indtag*
Op til 9 uger ved dagligt indtag*Cannabis (THC)
Cannabis (THC)
Cannabis (THC)50
50
50Op til 4 døgn ved et enkelt indtag*
Op til 10 døgn ved sporadisk indtag*
Op til 8 uger ved dagligt indtag*Cannabis (THC)
Cannabis (THC)
Cannabis (THC)200
200
200Op til 3 døgn ved et enkelt indtag*
Op til 4 døgn ved sporadisk indtag*
Op til 16 døgn ved dagligt indtag*Cannabis (THC)
Cannabis (THC)
Cannabis (THC)300
300
300Op til 3 døgn ved et enkelt indtag*
Op til 4 døgn ved sporadisk indtag*
Op til 12 døgn ved dagligt indtag*Cannabis (THC)
Cannabis (THC)
Cannabis (THC)800
800
800Op til 2 døgn ved et enkelt indtag*
Op til 3 døgn ved sporadisk indtag*
Op til 9 døgn ved dagligt indtag*
Det er en god idé, at du taler med eksperter på området, så du kan få hjælp til at være ung i dit liv uden hash. Der er flere steder, hvor du kan være helt anonym, som fx. ved dette link:
https://rusmiddelcenter.slagelse.dk/til-unge.
Mvh Marie og Elise