I militæret
brevkassespørgsmål af
Sofia
15 år
Jeg har set på TikTOk at nu skal piger også være soldater og det gør mig helt vildt bange. Jeg forstå det ikke. Skal alle piger nu et år i militæret og sendes ud i krig som drengene hvis der kommer krig?

Svar:
Hej Sofia
Jeg kan godt forstå din bekymring, med den forandring der sker i vores del af verden lige nu. Som du selv skriver, ser det ud til at både kvinder og mænd kan blive indkaldt til værnepligt fra næste sommer. Det betyder dog nødvendigvis ikke at nogen soldater fra Danmark kommer i krig. De soldater der er blevet udsendt fra Danmark de sidste mange år, har været efter eget valg. Du kan kan også altid vælge at blive militærnægter, skulle du blive indkaldt til værnepligt om 3 år. Så bliver du aldrig sendt i krig!
Venlig hilsen
Morten