Hvad sker der efter
brevkassespørgsmål af
Mille
16 år
Skrev med en som fortalte at man kan få 3 samtaler uden ens forældre ved det, men hvad sker der så bagefter?
Spørgsmål og svar er blevet overført til vores nye brevkasse på UngBrus.dk. Se det her.

Svar:
Hej Mille.
Tak for dit spørgsmål :-)
Når man er under 18 år skal der være samtykke fra ens forældre til, at man kan deltage i et forløb i BRUS. Nogen børn og unge synes det er skræmmende at fortælle til ens forældre. Måske er man bange for at de vil blive sure eller kede af det? Derfor er det muligt at komme til op til 3 rådgivningssamtaler anonymt.  I de tre samtaler vil vi tale med dig om det du står i og om hvordan vi kan hjælpe dig bedst muligt.  Vi vil også tale med dig om muligheden for at inddrage dine forældre eller som minimum få et samtykke fra dem så du kan få flere end tre samtaler. Faktisk har vi rigtig gode erfaringer med at forældre synes det er i orden at deres børn går til samtaler og har nogen at snakke med, om det der er svært.
Du spørger til, hvad der sker efter de tre samtaler hvis der ikke er samtykke fra forældre. Det kedelige svar er, at det desværre ikke er muligt at fortsætte i et længere forløb I BRUS uden samtykke fra forældre. Reglerne er sådan i DK, at forældre skal give samtykke til, at deres børn under 18 år kan deltage i samtaleforløb. Derfor vil vi rigtig gerne hjælpe dig med at tale med dine forældre om det. Og som sagt har vi rigtig gode erfaringer med det.
Hvis man ønsker tre anonyme samtaler er det vigtigt at man ikke oplyser sit eget navn eller telefon nummer, navn på skole eller andre oplysninger der kan afsløre din rigtige identitet. Hvis vi kender navn, adresse og telefonnummer er det ikke muligt at være anonym. Det er altså vigtig at være meget tydelig omkring anonymitet fra første henvendelse, hvis man ønsker det.
Jeg håber at det var svar nok, ellers er du meget velkommen til at skrive igen :-)
Husk at man her i brevkassen og i chatten altid kan være anonym :-)
De bedste hilsner fra Linda