De skyder og jeg er bange
brevkassespørgsmål af
Mig
12 år
I går var der nogle mænd der skød hinanden tæt på hvor jeg bor. Jeg blev så bange og er staig bange. Hvorfor skyder de hinanden og hjæper politiet så det ikke sker igen? Er bange for at det sker igen og nogle jeg kender bliver skut.

Svar:
Kære mig,
Tak for dit brev!
Jeg kan godt forstå at du bliver rigtig bange. Det er voldsomt med skyderi så tæt på hvor man bor og det er helt naturligt, at man bliver bekymret for om det sker igen og om nogle man kender kan risikere at blive ramt.
Det jeg kan læse mig frem til er at skyderiet har handlet om et internt opgør. Det vil sige at manden der har skudt er gået efter en bestemt person. Jeg ved ikke hvad det har handlet om.. men måske har personen skyldt ham penge eller de har haft en konflikt og derfor har manden der skød, opsøgt personen for at få ram på ham.
Det at det har været et internt opgør, betyder som oftest at det ikke er intentionen at ramme andre, så derfor vil disse personer som regel ikke gå efter at ramme fx. naboer eller forbipasserende.
Politiet tager skyderier meget alvorligt og søndag havde de anholdt manden der skød. Manden der blev skudt overlevede heldigvis.
Det er frygteligt at nogle mennesker kommer så langt ud og bliver så desperate at de vælger at bruge våben til at løse deres konflikter! Og jeg kan virkelig godt forstå at du bliver bange…
Mit bedste råd er at du snakker med så mange som muligt om episoden og dine bekymringer… Snak med din familie, din klasselære, dine venner og alle dem omkring dig. Jeg er sikker på at de også oplevede at blive lidt bange.
De bedste Hilsner
Line