Tænder og Snus
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg er en pige på 16 der tager snus meget, men samtidig har jeg bøjle på. Jeg ved at snus ikke er godt for tandkødet eller tænderne. Men er nemlig bange for om snus kan gøre at processen af min bøjle på tænderne tager længere tid på grund af snusen. Gør den det?
- Tak på forhånd

Svar:
Tak for dit spørgsmål vedr. snus.
(Der er ingen tvivl om, at snus skader dit tandkød. Tandkødet er ikke beregnet til at have en klump kemikalier liggende tæt op ad sig. Tandkødet tager farve af snusen. Og der kommer en en permanent betændelse i tandkødet, der hvor snusen sidder. Betændelsen er tandkødets forsøg på at skaffe de giftige kemikalier, der jo siver ind i tandkødet, væk. Og jo længere tid og jo mere snus du bruger, jo mere skade tager dit tandkød.
Over tid vil snusen også farve dine tænder. Dels som et lag, der sidder udenpå tænderne. Dels vil små farvepartikler blive lejret ind i tændernes overflade. Dine tænder vil blive mørkere specielt der, hvor du har snusen siddende.) (taget fra tandlægebrevkassen)
Jeg vil anbefale at du forhører dig hos din bøjletandlæge, om det påvirker processen med bøjlen eller ej, men der er ingen tvivl om at det skader dine tænder og dit tandkød. Måske kan du finde yderlig svar ved at læse brevkassen på cyberhus.dk der har vi en tandlægebrevkassen :)