problmer i hjemmet
brevkassespørgsmål af
Lise
16 år
hej jeg er en pige på 16, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg kan ikke holde ud at være hjemme hos min mor. (min far bor ikke i Danmark) jeg føler ikke min mor og hendes kæreste lytter til mig. har aldrig haft et godt forhold til hendes kæreste, vi snakker ikke rigtigt. han har flere gange taget mine ting, fordi der noget han syntes er forkert. Fx. jeg glemte på et tidspunkt at tage min oplader ud når jeg ikke brugte den, han sagde det bruger strøm osv. men er ret sikker på at det først bruger strøm når laderen er koblet til telefonen. jeg prøvede at huske det men jeg glemte det alligevel. men huskede det ret tit i min mening. men hvis jeg bare glemte det EN gang efter måske en hel uge så blev de meget sure på mig, og han truede mig med at klippe min ledning over. det gjorde han så, men heldigvis kun en forlænger ledning som han selv havde brugt penge på. (min mor syntes det var okay. så sagde jeg det til min lærer, og vi havde en samtale på skolen, men det hjalp ikke. glemte at skrive det men han tog også min oplader. kom også ud til min mor, det gik ikke så godt, hun kaldte mig mærkelig, hun sagde undskyld bare lidt sendt. (skriver ikke hele historien) og vi har lige haft et nyt skænderi. jeg købte nogle knager man kunne hænge på døren. og så var jeg væk i et par dage og kom hjem sammen med min veninde, til at mine tasker var smidt på gulvet og at mine knager var væk. det blev jeg sur over og gik rundt i huset for at lede efter dem (det var om natten) jeg gik rundt og bandede og var sur. men så snakker mig og min veninde og så spørg hun om vi skal gå ind og spørge ham hvor de er. det gjorde vi så, vi spurgte ham stille og roligt, og så sagde han lidt surt at de ødelagde dørekammen, der blev jeg lidt irriteret og sagde at han bare kunne havde sagt det og jeg havde taget dem ned. men så svarede han ret surt tilbage at jeg ikke var hjemme, hvilket jeg forstår men han kunne havde skrevet en sms. så vågnede min mor og så begyndte vi allesammen at skændtes. min veninde og jeg går ind på værelset igen. så kommer min mor ind og så skændes vi ret meget og råber osv. problemet er bare at ingen af dem lytter til mig, det eneste de gør er bare at sige alle de ting de syntes jeg gør forkert, men når jeg kommer med argumenter for at jeg gør de ting de siger jeg ikke gør, så kommer de bare med noget nyt jeg gør forkert. og når jeg skændes med ham føltes det som at snakke med et barn, er min veninde enig i. der er flere ting jeg kan skrive men tror det her er det vigtigste. tror også han har taget min data fra min telefon, for jeg har ikke ikke noget mere. (har han også truet med at gøre) har ikke været hjemme i to uger nu og har stadig ikke lyst til at tage hjem, hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hejsa
Det lyder, som du oplever mange konflikter hjemme. Det kan måske være en hjælp at få en anden voksen til at være med i en samtale med din mor og hendes kæreste. Det kan være I forholdsvis hurtigt finder ind til sagens kerne. Er der mon én i din familie eller en ven af familien, der kan være mellemled? Du er også velkommen til at booke en tid til anonym råd og vejledning her i UngeNetværket på tlf. 55 88 33 08. For på den lange bane nytter det jo ikke, du ikke kan komme hjem. Håber du kan bruge én af rådene og ønsker dig alt godt