Hvor meget må jeg drikke
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Så jeg har lidt et problem med mine forældre. Jeg er begyndt at gå til fester igen og det er så her mit problem kommer. De vil ikke have at jeg drikker og det er virkelig irriterende når de andre godt må. Jeg vil bare gerne prøve at drikke, men de er bare ligeglade. Kan de godt bestemme at jeg slet ikke må drikke når jeg er 15? Hvad kan jeg sige til dem for at de ombestemmer sig? Er det ikke mærkeligt at man slet ikke må drikke når man er 15? Håber i kan hjælpe lidt.
Den fortvivlede 😣

Svar:
Hej :)
Dine forældre må gerne bestemme om du må drikke alkohol når du er 15 år.  Det er også sundhedsstyrelsens anbefaling at unge under 16 år ikke drikker alkohol, så på den måde kan man sige det er ikke mærkeligt at du ikke må drikke som 15 årig.
Mange unge mennesker prøver alkohol i din alder, og nogle får lov til at smage lidt hjemme hos sine forældre, andre får måske 1 eller 2 mokai/øl med til fest, købt af sine forældre. Jeg vil foreslå at du tager en snak med dine forældre igen, men jeg vil også foreslå at du tænker over - hvad er det en fest skal kunne? kan du måske gå til fest uden at skulle drikke alkohol? hvis det handler om fællesskab og dans, så kan du jo sagtens være afsted uden at drikke alkohol?
Håber det har givet dig nogle svar og måske sat nogle tanker igang omkring hvad en fest skal kunne i din alder.. :)