Klodset og udenfor!
brevkassespørgsmål af
Drengen
16 år
Jeg håber, I har tid til at hjælpe mig med nogle udfordringer, jeg står overfor. Jeg føler mig ofte meget alene og isoleret. Jeg har svært ved at finde venner og føler mig klodset og anderledes, når jeg forsøger at være sammen med andre. Jeg kan ikke rigtigt passe ind i samtaler, og det, som andre synes er sjovt, går lidt hen over hovedet på mig. Jeg drikker heller ikke meget alkohol, så jeg står ofte af fester tidligt, især når de andre bliver for fulde. Jeg spekulerer på, om I har nogle gode råd eller fif til, hvor jeg kan gå hen, hvem jeg kan tale med, og hvordan jeg kan bryde ud af min isolationsboble. Jeg leder efter lokale muligheder eller aktiviteter, der måske kunne hjælpe mig med at opbygge nogle relationer og føle mig mere forbundet. Jeg glæder mig virkelig til at høre jeres tanker og råd.

Svar:
Hejsa.
Tak for din besked i brevkassen.
Først vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du vælger at sige fra i situationer, hvor du ikke længere ønsker at indtage alkohol - det er sejt. Det skaber nogen gange et dilemma i forhold til at træde ud af fællesskabet, men man skal ikke gøre noget man ikke har lyst til.
Vi har i Haderslev Kommune en ungdomsklub for unge på din alder og der kommer rigtig mange unge, som man kan opbygge gode relationer til. Den er placeret på Christiansfeldvej 14 og den har åben mandag til torsdag, når du har fri fra skole. Hvis du ønsker at tale anonymt med en voksen om de ting der fylder hos dig, så har vi Headspace på Lavgade 5 i Haderslev.
Jeg håber det kan hjælpe dig til at komme ud af den isolationsboble, som du føler du er i.