Jeg gider ik i skole
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg gider ik i skole og får ik nået ud af at være der. jeg er der ligesom bar. Jeg vil gerne lærer nået og få goe karakter men kan bar ikke tag mig sammen og hører efter eller lave lektier derhjemme. Jeg syns det er kedeligt og kan ikke overskue noget som helst. jeg er begyndt at få fravær og både lærene og min mor og far har lagt mærke til det. Jeg ka heller ik følge med i det sociale i skolen fordi jeg ik er der og så gider jeg det bar endu mindre.

Svar:
Hej Dig
Tak for dit brev, hvor er det fedt at du skriver herind! Det at beskrive hvordan man har det til andre er ofte første skridt til at kunne ændre på noget.
Det lyder på mig som om at du er lidt skoletræt. Du føler ikke du får noget ud af at være i skole og får heller ikke lavet dine lektier, selvom du gerne vil lære noget. Det lyder lidt på mig som om at du har svært ved at koncentrere dig og at undervisningen ikke fanger din opmærksomhed. Jeg kan godt forstå at det er svært at overskue og dermed svært at komme afsted.
Først vil jeg gerne fortælle dig at det er helt normalt fra tid til anden at have det som du har det og der er mange der har prøvet det her før dig. Den tid vi har haft med coronanedlukning, onlineundervisning og tilbagevenden til skolen har heller ikke gjort det nemmere. Tværtimod! Mange føler sig bagud fagligt og man har ikke haft mulighed for at træne sin opmærksomhed og være social, så det kræver mere at gå i skole nu end før i tiden. Måske du kan genkende noget af dette, måske er det noget helt andet der er på spil for dig (?).
Jeg vil dog også sige at det er godt at du reagerer på det, for du skulle gerne have en god skolegang hvor du både kan følge med fagligt og socialt og have en sjov og spændende hverdag. Du skriver at de voksne omkring dig er begyndt at lægge mærke til at du har fravær, og selvom det kan være irriterende at de lægger mere mærke til at du går mindre i skole end at det er fordi du ikke er glad der, bliver jeg glad for at høre at nogen har set dig. Det betyder at du ikke behøver stå alene med det, for jeg synes at de voksne omkring dig skal hjælpe dig. Nogle gange kan man lave aftaler med skolen om hvordan de kan hjælpe med at få gejsten tilbage. Jeg tænker også at dine forældre sikkert rigtig gerne vil vide hvordan du har det så de kan støtte dig.
Hvis du har svært ved at fortælle dem om det, som rigtig mange unge har, kan du evt. vise dem det du skrev til mig, hvor du så fint sætter ord på hvordan du har det. I kan også læse mit svar sammen, så kan du fortælle hvad i mit svar der passer på dig og hvad der ikke gør.
For nogle unge er det svært at snakke med sine forældre, så hvis du har brug for hjælp til dette, enten til at prøve at fortælle om det først eller til at finde ud af hvordan og hvornår du skal sige det, kan du prøve at snakke med en der ikke rigtig kender dig først.
Hvis du bor i Allerød er du fx meget velkommen til at komme ned i Den Åbne Dør for en snak. Du kan komme direkte uden aftale i vores åbningstid mandag kl. 16-18, onsdag kl. 14-16 og fredag kl. 12-14. Vi sidder i ”Det Åbne Hus” på Lillevang Skole Frederiksborgvej 61. Du kan også ringe og lave en aftale på tlf. 2056 1632 i samme tidsrum. Dine forældre er også velkomne hvis du vil have dem med.
Jeg håber det snart vender for dig, ikke mindst så du kan være mere sammen med dine kammerater igen.
Mvh. Ulla, rådgiver i Den Åbne Dør
+ Opret dit eget spørgsmål