Jeg føler mig stresset!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg går i gymnasiet og det hele er bare ved at blive for meget! Udover skole og lektier arbejder jeg 2 gange om ugen, jeg går til fodbold 3 gange om ugen og er virkelig glad for det. Jeg går til fester så jeg ikke er uden for og så skal jeg hjælpe til derhjemme med at gå med hunden, lave mad, rydde op og nogle gange passe min lillesøster. Men jeg synes ikke rigtig jeg kan overskue noget som helst og er begyndt slet ikke at have lyst til at lave noget overhovedet. Jeg føler ikke jeg kan vælge noget fra. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg føler lidt jeg drukner.

Svar:
Hej Dig,
Tak fordi du skriver til brevkassen!
Puha, jeg kan godt forstå hvis du føler du har meget om ørerne, det lyder lidt som om alle dine dage er fyldt op og du sældent har fri til bare at slappe af (og det har vi alle brug for). Jeg kan også godt forstå at du ikke føler du kan sortere noget fra, for det lyder som om du har fyldt din hverdag med ting der er vigtige for dig.
Rigtig mange unge jeg snakker med, som også har et fyldt skema, fortæller mig at de mister overblikket over alle deres aktiviteter og endda helt kan glemme hvorfor de holder fast i dem, eller kan stirre sig blind på om der er noget de kan skære ned på eller helt fra. Jeg tænker at første skridt ofte er at få et overblik så man har et udgangspunkt.
Groft sagt kan man sige at man bliver stresset over 2 ting: at have for mange aktiviteter og hvordan man forholder sig til sine aktiviteter. Hvis man har for mange aktiviteter kan man føle sig bagud hele tiden, komme til at dobbeltbooke, og gå rundt med dårlig samvittighed fordi man er for træt eller for travl til at være ordentligt tilstede. Hvis man har aktiviteter der dræner én for energi har man muligvis ikke nødvendigvis meget travlt, men føler alligevel ikke man kan overskue eller magte noget.
Jeg kan foreslå dig at skrive alle dine aktiviteter op, lidt ligesom du allerede har gjort her i dit brev, evt. i et ugeskema så du kan se hvor meget dine aktiviteter faktisk fylder og om der er en balance i dit skema, eller du har for få timer i døgnet. I et skema skal der helst også være plads til søvn og afslapning. Derefter kan du ved hver aktivitet skrive et plus eller et minus for at se hvilke aktiviteter der giver dig energi go hvilke der dræner dig for energi. I denne overvejelse kan du godt støde på at den samme aktivitet både giver og tager energi, fx at det er sjovt at være på arbejde, men at ekstravagter dræner fordi de tager tid fra lektier, eller at lektier dræner, men at det giver energi at få dem overstået. Det er især disse nuancer der kan give dig en idé om hvor du kan skrue lidt. Hvis ekstravagter dræner skal du måske lave en aftale med din arbejdsplads om at du får færre ekstravagter.
Når du har skrevet dine aktiviteter op har du måske et bedre overblik over hvad det er der fylder i dit liv og om der er nogle der skal skrues ned for, enten i timeantal eller i forventningerne til at få dem gjort.
Måske kan dine forældre hjælpe dig med at prioritere hvis du viser dem dit skema. Det kan også være I kan lave nogle aftaler om hvor meget du skal lave derhjemme eller hvilke dage, så du fx ikke både skal lave aftensmad den dag du også skal til fodbold.
Jeg ved godt at det er en svær øvelse jeg præsenterer dig for her, så hvis du har brug for et andet sæt øjne der kan hjælpe dig med at få et andet perspektiv kan det være du skal få lidt rådgivning på det. Et menneske der ikke kender dig kan nogle gange stille de spørgsmål du ikke kan stille dig selv.
Hvis du bor i Allerød er du fx meget velkommen til at komme ned i Den Åbne Dør for en snak. Du kan komme direkte uden aftale i vores åbningstid mandag kl. 16-18, onsdag kl. 14-16 og fredag kl. 12-14. Vi sidder i ”Det Åbne Hus” på Lillevang Skole Frederiksborgvej 61. Du kan også ringe og lave en aftale på tlf. 2056 1632 i samme tidsrum. Dine forældre er også velkomne hvis du vil have dem med.
Jeg håber du får et overblik over din hverdag så du kan finde balance mellem et sjovt, aktivt liv og et stresset liv, så du ikke længere skal føle at du drukner.
Alt det bedste til dig,
Ulla, rådgiver i Allerød