Har jeg angst?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. jeg går i 7. kl. og oplever nogle gange nogle ting jeg ikke rigtig ved hvad er. Lige pludselig bliver jeg vildt ked af det og ligger og græder helt vildt, jeg ryster over hele kroppen og nogle gange føler jeg det er svært at trække vejret. Det kommer især når jeg lige er kommet hjem fra skole og jeg er alene i huset, hvor jeg bare ligger i min seng. Jeg prøver at se netflix for at få det til at gå væk, og for det meste er det overstået når mine forældre kommer hjem. Bagefter er jeg vildt træt og vil bare sove. Jeg har hørt om andre der har angst, kan det være det?

Svar:
Hej du,
Tak fordi du skriver herind til brevkassen.
De oplevelser du beskriver lyder hårdt og udmattende, og som jeg kan høre, så tager de også meget energi fra dig. Jeg kan godt forstå, hvis disse oplevelser kan gøre en lidt forskrækket, fordi det helt sikkert føles meget ubehageligt. Jeg synes det er sejt, at du deler det med mig.
Som du selv nævner, er der faktisk flere som dig, der oplever at have nogle øjeblikke, hvor de pludselig føler sig ramt af en panikangst, hvor kroppen handler som om der sker noget farligt. Vores hjerner er smarte på den måde, at hvis vi står i en farlig situation, så fortæller den vores krop, at der lige nu er noget den skal være bange for. Desværre kan den her smarte metode også ske i situationer, hvor der faktisk ikke nødvendigvis er noget at være bange for, men alligevel så kan man opleve denne angst, hvor man kan begynde at ryste, få hjertebanken eller problemer med at kunne trække vejret ordentligt, ligesom du beskriver. Så selvom det ikke er farligt, så føles det meget ubehageligt at være i.
Derfor kan det være godt at få snakket med nogle andre om dine oplevelser, og sammen snakke om hvordan du bedst kan håndtere de følelser og reaktioner du får. Jeg synes allerede, at du er rigtig godt på vej, ved at skrive herind i brevkassen. Måske kunne det være dine forældre, en lærer på din skole eller en anden voksen som du føler dig tryg ved, som du kunne snakke med?
Sammen kan I evt. lægge en plan for, hvordan du kan håndtere disse angstoplevelser. Det kan fx være vejrtrækningsøvelser, hvor man tager dybe ind- og udåndinger og på den måde viser, at man selv har kontrollen over vejrtrækningen, selvom man kan føle, at man ikke kan få vejret. Eller måske skal der i starten være nogle derhjemme, når du kommer hjem fra skole, som kan være sammen med dig eller holde om dig, hvis du oplever et angstanfald. Det kan også være, at du skal ringe til en bestemt person, som så kan være med dig i telefonen. Du beskriver allerede, hvordan bl.a. netflix og TV også er en måde for dig at håndtere det på.
Bor du i Allerød, og har du lyst til at tale med en som ikke kender dig, kan du komme ned i Den Åben Dør til en snak om dine oplevelser. Her kan du komme uden aftale i vores åbningstider mandag kl. 16-18, onsdag kl. 14-16 og fredag 12-14. Det ligger i det, der hedder ’Det Åbne Hus’ ved siden af Lillevang Skole på Frederiksborgvej 61. Hvis du hellere vil ringe og aftale et tidspunkt, er du velkommen til at ringe på tlf. 2056 1632 i samme åbningstid. Du kan både komme alene eller tage dine forældre med.
Jeg håber, at det bliver bedre med dine angstoplevelser, og at du finder nogle måder, der hjælper dig at håndtere dem på en okay måde.
Bedste hilsner,
Theresa, rådgiver
+ Opret dit eget spørgsmål