Psykisk vold derhjemme
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, Jeg bliver udsat for psykisk vold derhjemme og det har været siden jeg var helt lille. Da jeg var mindre, blev jeg også slået eller skubbet.. Jeg tør ikke rigtigt at snakke med nogen om det, fordi jeg ikke ved, hvordan. Jeg vil bare gerne have hjælp, men jeg føler at det ville gøre det hele være, hvis jeg tager fat i en voksen.. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg vil bare gerne have at det stopper...

Svar:
Hejza
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du får åbnet op for en snak omkring det her.
Du beskriver ikke noget om hvordan du bliver udsat for volden eller hvordan det sker men det er måske heller ikke det vigtigste - det vigtigste er du får åbnet op for at du finder nogen at snakke om det med.
Jeg formoder at du er lokal her fra Aabenraa kommune (da du nu skriver til os) og derfor vil jeg anbefale dig at tage kontakt til en af vores streetworkere i kommunen. Du kan finde deres kontaktoplysninger på www.sspaabenraa.dk, hvor du klikker på medarbejdere. Streetworkerne er rigtig gode til at sætte sig ind i hvad du døjer med og du skal ikke bekymre dig om de sladrer til dine forældre. Sammen finder I ud af hvordan I bedst griber udfordringen an. Har du brug for hjælp til at få snakken med dine forældre, eller har du brug for bare at få det snakket igennem, ja så hjælper vi gerne med det. Du skriver bare en sms til den Streetworker du vælger og så aftaler I om det er på tlf eller I mødes et sted du er tryg ved. Vil du afbryde samarbejdet, så fortæller du bare det og så er sagen lukket fra vores side. Undtagelser herfra er hvis vi snakker om direkte overgreb. I disse tilfælde vil I sammen finde den bedste løsning for hvordan I gør det. Men det er jo ikke det du beskriver sker.
Du kan bestemt også bruge vores SMS service, hvor du kommer i kontakt med en rådgiver, som du så har et online forløb med, så længe du har brug for det. Se mere her https://cyberhus.dk/ung-i/aabenraa
Du kan også i henvende dig direkte til Børn & Familieafdelingen i kommunen men synes nu du skal starte med ovenstående.
Sidst men ikke mindst, så skriver du ikke noget om du selv har snakket med dine forældre om det, eller om det overhovedet er muligt. Men det kan jo også overvejes, hvis du tror på det vil lykkedes.
Håber ovenstående kan hjælpe dig videre, ellers er du velkommen til at skrive igen :-)
Alt det bedste til dig
Brevkasseredaktøren