Vil alt for gerne have en kæreste
brevkassespørgsmål af
Karla
20 år
Hej Cyberhus. Jeg synes det fylder alt for meget i mit liv, at jeg gerne vil have en kæreste. Jeg er en 20 årig kvinde der aldrig har haft en - jeg har ses med en del, både seriøst og useriøst - men det er aldrig blevet til, at vi blev kærester. Jeg tror jeg har en eller anden forestilling om, at jeg først kan være lykkelig og tilfreds med mit liv når jeg har en kæreste. Måske synes jeg faktisk, at det betyder at man er succesfuld, at man kan have en kæreste. Jeg har ses med en del drenge der ikke har været ordenlige over for mig, og jeg tror jeg har en tendens til at vælge de forkerte eller bruge for meget tid på folk der ikke vil det samme som mig eller ikke behandler mig ordenligt. Jeg har desuden ret dårlig selvværd tror jeg. - Eller jeg tænker i hvertfald meget negativt om mig selv og er meget hård ved mig selv. Det medfører også, at jeg tror at fordi jeg ikke har en kæreste, er jeg ikke elskværdig eller god nok eller sød nok, til at nogen har lyst til at bruge deres tid på mig. Efterhånden er den eneste grund til at jeg tager på dates fordi jeg håber jeg får en kæreste - og jeg tror måske, at ofte når man er så desperat efter at få en kæreste, kommer det netop ikke. Måske er det i virkeligheden mere en længsel efter at være nogens yndlingsperson eller virkelig at føle at nogen elsker én. Jeg har nogle super gode forældre, men det har aldrig været en udbredt ting at snakke om følelser i vores familie (det er fx. kun efter jeg selv startede med det, at mine forældre verbalt siger at de elsker mig). Jeg har også nogle gode veninder som jeg hygger mig meget med, men det er jo en helt anden slags kærlighed man har med en kæreste. Jeg føler mig simpelthen så ensom og alene. Jeg føler mig så ulykkelig når jeg ikke ses med nogen, og synes slet ikke at jeg har nok i mig selv - eller at jeg nyder at bruge tid alene. Jeg føler nærmest kun jeg lever gennem andre eller i forbindelse med andre mennesker. Desuden overtænker jeg helt vildt meget, og jeg kan gå og tænke på nogen i flere dage efter vi har kysset eller været på en date. Jeg ville ønske jeg bare kunne tage det som det kom - og ikke "obsesse" over det på den måde. Jeg går til lidt psykolog i forvejen, men jeg synes ikke rigtig det virker, da det meget er sådan noget meta-kognitiv terapi der skal fjerne fokus fra mine negative tanker om mig selv. Jeg håber meget at i har nogle råd til hvordan jeg kan lære at hvile mere i mig selv og ikke stræbe så meget efter at få en kæreste. Jeg ved godt at jeg kun er 20 år gammel men jeg er decideret angst for at jeg aldrig får en kæreste eller at jeg ender alene. Jeg vil så gerne have et dejligt forhold med en sød dreng - ligesom mange af mine veninder har. Mange hilsner Karla

Svar:
Kære Karla
Jeg synes det er nogle rigtig gode beskrivelser og refleksioner du kommer med i dit brev og jeg tror der er flere der kan nikke genkendende til din følelse af, at du gerne vil have en kæreste - og du er bestemt heller ikke den eneste på 20 år, som endnu ikke har prøvet at have en kæreste. Jeg kan godt sætte mig ind i dine tanker om, at det vil være lykken at have en kæreste - det indtryk kan man godt få, når man bevæger sig rundt i verden og ser film, tv-serier og så videre. Men faktisk så tror jeg ikke nødvendigvis det altid er lykken at have en kæreste. I hvert fald ikke, hvis det ikke er den rigtige kæreste man har fundet sig og det ikke er et godt forhold man har til hinanden.
Jeg forstår godt at det kan være svært at skulle bevare gejsten og det positive selvbillede, når man har haft flere dårlige oplevelser, som du beskriver at du har - og når du så inderligt gerne vil have en kæreste, men det bare ikke vil lykkes. Du har måske hørt det før, men det er vigtigt at du lærer at holde af dig selv og hvile i dig selv, som du er - med eller uden kæreste. Hvis du tænker positivt om dig selv og elsker dig selv, så vil andre kunne mærke det og det vil have en indflydelse på deres indtryk af dig.  Som du selv skriver, så tror jeg også godt der kan være noget om snakken, i forhold til at det kan være sværere at få en kæreste, hvis man giver et indtryk af, at det er meget vigtigt for én. For hvis du føler at det er rigtig vigtigt, det der med at få en kæreste, så vil det sandsynligvis også gøre dig mere nervøs og anspændt, når du mødes med en fyr - for eksempel på dates. Og det tror jeg, at fyren vil kunne mærke.
Så - selvom jeg godt ved at det er nemmere sagt end gjort - så er det vigtigste at du lærer at holde af dig selv som du er. Jeg kan sige med stor sikkerhed, at du kommer til at få en kæreste på et tidspunkt, så det skal du ikke være nervøs for. Jeg har desværre ikke en hurtig løsning på, hvordan du lige kommer til at få bedre selvværd, men jeg kan sige til dig at det i hvert fald ikke er fordi du ikke er elskværdig, god nok eller sød nok, at du endnu ikke har haft en kæreste. Nogle gange er det lidt tilfældighedernes spil - nogle er heldige, at de lige tilfældigvis finder en god kæreste, på et tidligt tidspunkt i livet, og andre er knap så heldige i forhold til kærlighedslivet. Jeg vil mene, at det er bedre at man finder en sød kæreste, som man har et godt forhold til, end at man finder en kæreste hurtigt.
Du skriver at du går hos en psykolog, hvor det handler meget om at du skal prøve at fjerne fokus fra de negative tanker om dig selv. Faktisk tror jeg at det vil kunne gøre en forskel for dit selvværd og din følelse af at være god nok i dig selv, hvis du arbejder med at mindske de negative tanker om dig selv. Men hvis du ikke føler det virker, kan du prøve at nævne det for psykologen. Måske er der så en anden tilgang I kan bruge eller noget andet I kan gøre. Måske kan du også prøve at nævne for psykologen at du godt kunne tænke dig at tale om din bekymring og angst for, at du aldrig kommer til at få en kæreste. Det kan tage tid at komme dertil, hvor man hviler i sig selv og føler at man er "nok i sig selv" - men jeg tror at det er det der skal til. Forhåbentlig vil psykologen kunne prøve at tale med dig om, hvad du kan gøre for at nå dertil.
Jeg tænker også på, om du har prøvet at tale med en eller flere af dine veninder om det? Måske har nogle af dem også prøvet at have den samme følelse og så kan det nogle gange være en hjælp at dele sine tanker, følelser og erfaringer. Måske har de også nogle gode råd som du kan få gavn af.
Jeg håber du kan bruge mit svar og så håber jeg på alt det bedste for dig. Husk at du altid kan skrive herind igen, hvis der er flere spørgsmål der trænger sig på.
Mange varme tanker
Freja