Træning

brevkassespørgsmål

Træning

brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Hej Jeg er en pige, som fylder 17 her i januar. Jeg har som nytårs forsæt, sammen med min mor, at vi skal spise sundere og begynde at løbe og træne hjemme og sådan. Min mor vil rigtig gerne tabe sig, hvor jeg egentlig bare gerne vil få flere muskler, komme i bedre form og blive sundere. Problemet er bare at jeg er rigtig tynd i forvejen, og jeg virkelig ikke tabe mig, er derfor bange for at mit nytårsforsæt, vil få mig til at tabe mig. Jeg har også set mange når de træner meget og sådan, så får de ret små bryster, og det vil jeg helst ikke risikere. Jeg ved ikke om i har nogle råd eller ved noget omkring hvordan jeg skal gøre det, uden at tabe mig? M.v.h Sofie

Svar:

Kære Sofie

Sikke et fint spørgsmål.

Nu ved jeg jo ikke hvor sundt du spiser i forvejen men det er altid godt for kroppen at spise sundt og bevæge sig. Det er ikke godt hvis man er overdrevet optaget af det eller ens vægt bliver for lav.  Derfor er det også rigtigt fint at du tænker på at du ikke har brug for at tabe dig.

Du kan roligt træne mere og spise sundere, hvis det er hvad du har lyst til. Når vi træner og forbrænder mere energi øges vores appetit også og derfor taber man sig sjældent hvis man " bare følger med sin sult".

Din mor skal formetlig stadig passe på med mængden af mad selvom hun træner og spiser sundere for at tabe sig. Men det lyder ikke til at du skal det.

Jeg tænker bestemt ikke at ændret livsstil vil få dine bryster til at synes mindre - nogle synes endda de ser større ud når man får flere muskler i brystregionen.

Et normalt BMI ligger ca mellem 18,5 til 25 ( du kan finde flere beregnere på nettet) og kan give et praj om hvordan ens vægt passer til en.

Godt nytår

AmandaSNs billede
Lotte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål