Tics

brevkassespørgsmål

Tics

brevkassespørgsmål af
Izzy
13 år
Oprettet 5 år 2 uger siden

Hej jeg har de sidste 3 måneder haft tics nogle i min klasse er begyndt at spørge hvad der sker med mig og hvorfor jeg begynder at spjætte jeg taler ikke om det men min skoles sundhedsplejerske har givet mig en bold jeg skal klemme hvis jeg kan mærke at der kommer noget er der nogen måde at holde mine tics tilbage på

Svar:

Kære Izzy

Sikke et godt spørgsmål til brevkassen, og lidt anderledes end det plejer.

Det er rigtig træls at få tics, men faktisk en ting som mange børn/unge og voksne lider af.

Det kan behandles med den rette træning, tics træning. Det lyder som om at det nærmest allerede er det du forsøger på. Enten kan man forsøge at distrahere sig selv fra ticsne eller også skal man arbejde på at undertrykke dem og ikke give efter for følelsen/lysten. Man vil typisk kunne opdage at man får det der kaldes for prætics, dvs en kendt følelse lige inden ticset kommer. Du skal da træne i flere gange dagligt i at kunne undertrykke dine tics og gerne i længerE tid ad gangen.

Det er alt sammen noget der lyder meget nemt, men som er rigtig svært når man har tics. Det er derfor vigtigt at involvere nogen omkring dig! Fortæl gerne dine forældre om det, og opsøg gerne din læge så du kan få råd og vejledning og støtte til det.

Så er det selvfølgelig også vigtigt at kunne skelne mellem hvad der er et tics og hvad der “bare” er en dårlig vane! Det kan din læge også hjælpe med.

Jeg håber det gav dig lidt svar og den hjælp du har brug for!

God træningslyst, mvh læge Julie

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål