Venindeproblemer!

brevkassespørgsmål

Venindeproblemer!

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus!

Jeg er en pige på 16 år, som startede på gym i august måned.

Jeg er meget imødekommende og på ingen måde genert. Derfor fik jeg hurtigt gode kendskaber i den nye klasse. (Det skal lige siges, at jeg ikke kendte nogle i forevejen.) Vi var hurtigt 3 piger, som fandt sammen, og vi havde det faktisk rigtig hyggeligt. Jeg har ikke lyst til at opgive deres rigtige navne, så derfor kalder jeg dem for Line og Freja. Der gik 2 uger, og vi havde det rigtig sjovt sammen. Freja havde dog en tendens til at skulle bestemme rimelig meget, men det kunne man godt lige overkomme, i nogle tilfælde. Efter de 2 uger var gået, kom der en ny pige ind i klassen. Hende kalder vi for Maria. Vi faldt meget hurtigt i snak, og alle 4 piger havde det rigtig sjovt. Det var måske lidt opdelt i nogle tilfælde, hvor Line og jeg sad sammen, og Maria og Freja sad sammen, men det gjorde ingen forskel. Af de 3 piger snakker jeg aller bedst med Line, og det er også hende jeg mødes mest med i weekenderne og efter skole. Hun havde bare en tendens til at bagtale de andre to piger meget, og det var jeg ikke så vild med, så jeg bad hende lade være, da vi alle havde det super godt! Der gik et par uger, og vi blev mere og mere opdelt. Til sidst ignorerede Maria og Freja og rigtig meget. Mens Line og jeg hele tiden prøvede at komme i kontakt med dem. Til sidst efter 1 uges tid, hvor de bare gik fra os til fester, hvor Line havde det dårligt. Gad jeg ikke at prøve at søge deres opmærksomhed mere. Men det ville Line godt. Så Line gik hele tiden fra mig, når de andre 2 var i nærheden. Men når de ikke var der. Var jeg god nok, også brugte hun mig til at bagtale de andre, hvilket jeg stadig ikke gad. Jeg tænkte, at hvis hun hele tiden ville bagtale de andre, hvorfor hun så alligevel hele tiden prøvede at søge deres opmærksomhed?

Ugerne gik, og i perioder var jeg god nok, det var enten fordi jeg snakkede med drengene fra klassen, eller når hun var uvenner med de 2 andre, fordi de ignoredede hende, hvor hun gang på gang hele tiden ville være sammen med dem. Vi skulle så til Købemhavn med klassen, hvor vi skulle se folketinget. Line løb i røven på Maria og Freja hele tiden derinde, mens jeg snakkede med drengene, hver gang at Line blev lukket ude af dem, kom hun hen til mig - også var jeg god nok, igen! Vi havde aftalt et par dage før, at vi 4 piger ville blive derinde og spise aftensmad sammen. Det gik så helt i vasken. For så aftale Maria og Freja pludselig, at de ville med nogle af drengene ind i biografen, line og jeg accepterede det, og vi aftalte stadig at vi ville spise sammen. Det blev selvfølgelig ikke til ngoet, for de stak bare af fra os. og på den måde gik Line og jeg alene igen. - Der var jeg god nok, og hun brugte mig til at bagtale de andre.Jeg hoppede selvfølgelig med på den der, da jeg var så skuffede over at de brændte os af. Dagen efter skrev Maria og Freja til os, om vi ikke kunne holde fest.Line kunne ikke, så derfor besluttede de sig at tage hen til en af drengene fra klassen. (Jeg kunne ikke da jeg var til fødselsdag) Senere på aftenen, fik jeg beskeder fra Line om at pigerne var ih og åh så søde, og at jeg skulle, for de var helt fantastiske. Det forstod jeg ingen ting af, da de lige havde behandlet os sådan.Jeg kom ikke, men mandag da jeg kom i skole, sagde pigerne undskyld, og jeg svarede bare at sådan kan det gå. De lovede at vi skulle snakke sammen hele ugen. - Det blev så ikke til noget, det var Maria og Freja som snakkede sammen, og så sprang Line så på, når hun kunnne komme til det, og når hun ikke kunne var jeg god nok... Jeg snakkede selvfølgelig også med dem, men det var slet slet ikke på samme måde. Det var kun hvis de skulle vide hvad man gjorde i en opgave eller noget.

Jeg snakkede rigtig meget med min mor om det, og hun var også ked af det på mine vegne. Derfor tog jeg en beslutning, om at få 2 prøvedage ude på et handelsgymnasium.Maria og Freja lavede selvfølgelig en kæmpe scene ud af det, og sagde "i sjov" til klassen, at jeg bare flyttede og ikke kunne lide dem, og at vi ikke kunne være venner hvis jeg flyttede osv.Humlen var bare, at det ikke var spor sjovt, mere vildt flabet.

Igår var vi til fest ude på skolen, vi gjorde os klar sammen alle sammen, og de ignoredede mig hele aftenen. Jeg måtte ikke snakke med en af mine gode venner for Freja, for det var akavet for hende, hvis hun bare skulle stå stille sagde hun. Jeg gik derfor rundt alene meget af tiden, (uden dem) hvor jeg gik rundt med mine andre venner og faktisk havde det super sjovt, samt med at jeg fik lært en masse at kende.  Pludselig var Freja og Maria væk. De var taget på MacD, og Freja gad ikke at have line med, og mig havde de slet ikke spurgt. Line kom derfor hen til mig, og igen der var jeg god nok, lige indtil hun fandt en fra hendes arbejde, også smuttede hun.

Derfor står jeg i det dilemma, skal jeg skifte skole? Der var klassen rigtig god, eller skal jeg blive på min nuværende skole, og bare leve med at sådan er det, og at jeg har en masse andre venner der?

Er bare træt af, kun at være god nok, hvis de andre ikke er der.

Det værste er bare, at Line og jeg var rigtig rigtig gode venner, det er vi også stadig bare ikke så meget, efter jeg bliver skuffet over at hun ligesom "bruger" mig.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan sagtens forstå, at du er forvirret omkring, hvad du skal gøre. Det lyder også til at være lidt af et dilemma som du står i. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine oplevelser og frustrationer, det kan nemlig være svært at gå med selv, og det er også svært at træffe en så stor beslutning selv. Det kan i forvejen være rigtig svært at starte på gymnasiet. Der er mange nye mennesker, og mange oplever at være lidt usikker på sig selv, og hvem man egentlig er som person. Så det er meget forståeligt, at de her konflikter med pigerne fylder rigtig meget for dig.

Det lyder til, at du har mange forskellige følelser og tanker omkring de her piger, og særligt om hende du kalder Line. Det er aldrig rart at føle, at man kun er god nok i nogle situationer, og at man ikke er 1. valget. Så det er helt naturligt at blive ked af det over det. Samtidig tænker jeg også, at det lyder til, at du er blevet lidt ekskluderet af de piger, som du kalder Freja og Maria. Det er rigtig ubehageligt, at være udenfor fællesskabet. Jeg tænker, at vi som mennesker er født til at være sociale, og det er så naturligt for os at være sammen med andre mennesker, at når vi bliver udelukket, så føles det så forfærdeligt, fordi det ikke er naturligt for os. Så det er så forståeligt, hvis du både føler dig skuffet og vred over Freja og Marias behandling af dig, og også af Line. Jeg kan godt forstå, at du ikke helt forstår, hvorfor Line bliver ved med at opsøge de to på trods af deres dårlige behandling af jer. Jeg tænker, at det nok kan være det her med, at det er ubehageligt at føle sig udenfor, og det er måske det Line føler, og slet ikke opfatter, at du kan være lige så god at være sammen med som de andre. Det gør også ekstra ondt, når det faktisk er en person, som du hurtigt blev gode venner med, og som du sås privat med. Så jeg kan sagtens forstå, at du har dine tvivl om, hvorvidt du skal fortsætte i klassen eller om du skal skifte skole.

Det er meget almindeligt, at man hurtigt finder sammen med nogle mennesker eller en gruppe, når man starter på et gymnasie. Men faktisk er det ikke altid, at det er de samme personer, som man snakker med i alle tre år. Det er meget almindeligt, at man møder nye mennesker og får mange forskellige venskaber. Du skriver selv, at du er en social pige, og da I var til fest, så mødte du en hel masse nye mennesker. Så jeg tænker også lidt, at der lyder til at være muligheder for, at du kan lære andre mennesker at kende på gymnasiet. Det er selvfølgelig klart, at det må fylde rigtig meget den her situation med pigerne, og jeg kan sagtens forstå, at du er ked af deres behandling af dig. Men det kan også være, at du kan tænke lidt over, om der er nogle andre mennesker, som du egentlig godt kunne have lyst til at lære at kende? Det lyder til at du snakker godt med drengene i din klasse, og måske kan det være, at der er nogle andre personer i din klasse også, som du måske har overset, fordi du har brugt meget tid med de andre piger?

Det er ikke rart hele tiden, at have en følelse af ikke at være godt nok, men måske skal du også prøve at vende den om, og tænke hvad du egentlig værdsætter i et venskab? Det lyder til, at det slider rigtig meget på dig, at Line bliver ved med at pendle mellem dig og de to andre. Jeg tænker, at det er okay at stille lidt krav til en veninde, og særligt tænker jeg, at det er essentielt, at man ikke bruger hinanden i et venskab. Derfor kan det måske være en god idé og hvis du har modet på det, at snakke med Line om, hvordan du har det med hende og hele situationen? Det lyder til, at hun har betydet en del for dig på så kort tid, og det kan måske være godt at få en snak med hende om det hele. Måske er hun slet ikke klar over sin opførsel, eller det kan være at hun har sine helt særlige grunde til at handle som hun har gjort. I hvert fald tænker jeg, at det kunne være fint at snakke med hende, så du også kan fortælle hende, at du ikke føler at hun har behandlet dig godt i mange situationer. Du skriver også, at Freja bestemmer meget, og hun har tidligere bestemt, om du måtte se dine venner til en fest. Jeg tænker lidt, at det er svært at have et godt venskab med en person, som gerne vil bestemme, hvad man gør. Hvis du prøver at gøre op med dig selv, hvad du egentlig har brug for, og hvad du sætter pris på i et venskab, så kan det også være at du får overskuddet til at søge andre mennesker på dit gymnasie, og måske kan blive glad for at gå i din klasse igen.

Jeg tænker også lidt, at det er en meget stor beslutning at skifte skole, og særligt når det handler om gymnasiet. Jeg tænker umiddelbart, at der kan være forskel på, om du går på et alment gymnasie eller på et handelsgymnasie. Så som en del i din beslutning, så tror jeg at det er en god idé, at prøve at glemme pigerne et øjeblik, og så tænk over hvad det er der interesserer dig. Hvad er det for nogle fag, som du synes er rigtig spændende, og hvor kan du se dig selv om et par år? Det er ikke fordi, at du behøver at vide præcis hvad du vil, men dine faglige interesser vil også være godt at tænke ind i din beslutning.

Med det sagt, så tænker jeg, at det vigtigste er selvfølgelig, at du gør det, som gør dig glad. Hvis du er rigtig ked af at gå i skole hver dag, og du ikke kan overskue, at skulle konfronteres med de her piger hver dag, så tænker jeg at det bedste for dig nok vil være at skifte skole. Det kan være, at du har mulighed for at snakke med en studievejleder på din nuværende skole og på den skole som du har besøgt. Det er altid rart at snakke med nogen, som ved en masse om de forskellige gymnasier og deres muligheder, og som kan hjælpe dig med at træffe beslutningen. Derudover så synes jeg også, at det er rigtig godt at du har fortalt din mor om, hvordan du har det. Det betyder så meget, at få støtte hjemmefra, og måske kan du snakke videre med din mor om du skal skifte skole. Du er startet i august, så derfor tænker jeg umiddelbart ikke, at det vil få den store betydning, at du flytter midt i skoleåret. Og det lyder også som en god idé, at du har besøgt skolen, som du måske vil flytte til. Måske du har mulighed for at snakke med en kontaktperson til klassen, om hvordan klassen er osv. Det kan være lettere at træffe beslutningen, hvis du har så mange informationer så muligt, så du bedre kan stille de to muligheder over for hinanden.

Men i sidste ende så er det nok kun dig selv som ved, om det vil være bedst for dig at flytte skole. Jeg håber dog, at du kan bruge nogle af mine råd til at træffe beslutningen. Ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen, eller prøve vores 1-1 chat, hvor der sidder dygtige rådgivere klar til at lytte og komme med gode råd.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål