Skal jeg kæmpe videre eller overveje at stoppe?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, jeg er et spørgsmål jeg nok godt kunne svare på selv, men det er stadig virkelig svært. Jeg har en kæreste og vi har været sammen i snart 2 og et halvt år, og jeg ved han elsker mig ufattelig højt, og jeg kan rigtig godt lide ham. Mit problem er bare at jeg på ingen møde har lyst til ham seksuelt. Nogle gange kan jeg faktisk få det dårligt inden vi skal være sammen. Jeg ved ikke hvorfor, og jeg har på en måde ikke lyst til at gøre det forbi med ham, plus at hvis jeg skulle slutte vores forhold, så ved jeg ikke hvordan, for jeg har ikke lyst til at såre ham, for jeg ved det vil knuse ham hvis jeg gør det, plus jeg vil ikke kunne finde mod til at sige det til ham face to face, og jeg ved det er så tabulagt at gøre det over mobilen. Jeg ved heller ikke om det kan være fordi han er min første kæreste og at det vil gå over med tiden? Eller om jeg virkelig skulle begynde at lægge tanker i at gøre det forbi mellem os, og om jeg vil ture, for jeg kan godt lide at være sammen med ham, selvom det gør mig træt. Der er også bare noget trygt i vores forhold for han er meget forstående og meget forsigtig, (så meget jeg nogle gange godt kan blive lidt træt af det), for jeg er meget blufærdig og det tager han meget hensyn til. Håber ikke det er for forvirrende og at i vil kunne hjælpe.

Svar:
Kære du,
Det lyder til at du har nogle rigtig fine overvejelser om dit forhold og om hvorvidt du skal blive sammen med din kæreste eller forlade ham. Som du skriver er det kun dig selv, der kan finde svaret på dilemmaet, men jeg vil gerne dele mine tanker med dig om dit spørgsmål.
Du skriver, at din kæreste elsker dig rigtig højt, og det er dejligt at have den oplevelse i et forhold. Det er dog også rigtig vigtigt at både du og din kæreste har de samme følelser, og at I vil det samme i jeres forhold. Det lyder ikke til at I er det samme sted lige nu. Det sker nogle gange i forhold at den ene part mister følelser eller lysten til sex sammen med den anden. Nogle gange kommer følelserne og lysten igen andre gange gør de(n) ikke. Jeg tror, det bedste du kan gøre er at tænke godt over hvad det er der tænder og hvad der ikke tænder dig ved din kæreste. Måske finder du ud af at det er noget, der med tiden kan ændre sig ellers finder du ud af at det ikke vil komme til at fungere uanset hvad du gør.
Du skriver, at du ikke vil såre ham ved at gå fra ham, og det kan jeg godt forstå at du føler. Dog skal du tænke på, at ved din udstråling viser at du ikke har lyst til ham eller ved at trække bruddet ud, kan ende med at såre ham mere i sidste ende. Jeg forstår godt, at det er hårdt at gå fra sin kæreste, men det er meget vigtigt at du viser ham den respekt at fortælle ham det face-to-face. Det er nemt og belejligt at skrive en SMS, men jeg tror, at både du og han vil få en mindre pinefuld oplevelse ved at få snakket det igennem.
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation at stå i, men det er vigtigt at huske at du stadig er ung, og at det ikke er gavnligt at bruge tid på noget som ikke gør dig glad. Selvom det er en dejlig fornemmelse af tryghed som man oplever i et forhold er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man skal være i netop det forhold. Husk at det vigtigste er at du skal være glad der hvor du er.
Uanset hvad så er det i sidste ende din beslutning, men jeg ønsker dig alt muligt held og lykke og håber, at svaret kan hjælpe dig lidt på vej!
Mange hilsner
Stine