Svien og kløen
brevkassespørgsmål af
Julie
14 år
Hejsa. Jeg har haft det problem i sådan, 2 år nu, at mit nederliv (asså, the.. 🐱) klør, svider og sådan, virkeligt bliver irritabel og hæver sig. Er ikke seksuelt aktiv, vasker mig som jeg skal dernede osv. Men tager til gengæld p-piller og har hørt at de kan fucke med den naturlige pH-værdi i 🐱… Hvad skal jeg gøre? Ved ikke helt hvordan jeg skal sige det til min mor fordi jeg har svært ved at snakke om den slags ting og vil bare virkeligt gerne have at det her snart slutter (hun tvinger mig til at være på pillerne)

Svar:
Kære Julie
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have det her til at slutte.
Symptomerne kan skyldes flere forskellige ting. Blærebetændelse, svamp, eksem eller hudirritation er bare nogle af mulighederne.
For at finde ud af hvordan du kommer af med de her gener, er du nødt til at finde ud af hvad årsagen er, og det tænker jeg kræver en snak med din læge.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært at snakke om, men det er vigtigt at få en snak med din læge, så du kan få den helt rigtige hjælp.
Du skriver at du ikke er seksuelt aktiv, men at din mor tvinger dig til at tage p-piller. Jeg ved selvfølgelig ikke hvorfor, og P-piller kan være et rigtig godt valg af prævention. Jeg synes dog, det er vigtigt at du også selv synes det er en god idé.
Når du fylder 15 har du ret til selv at træffe beslutninger om din sundhed, så hvis det bare er helt umuligt lige nu, så skal du i hvert fald vide at du helt selv må bestemme, når du fylder 15.
Men i forhold til de her symptomer, så er det altså bare at få ringet til din læge, så du kan få fundet en årsag, og en kur.
Mange hilsner Julie