Skal jeg skifte skole/jeg kan ikke lide min lærer
brevkassespørgsmål af
o
15 år
jeg hader min lærer, og jeg har lyst til at skifte skole men jeg har også mange gode venner på min skole men nogle af dem ville måske tage med til den anden skole, hvad synes i skal jeg skifte skole eller blive på min gamle skole?

Svar:
Kære O
Det lyder virkelig som om, du befinder dig i en meget vanskelig situation lige nu. At have en lærer, man ikke kan lide, kan virkelig tage på ens humør og trivsel i skolen. Det er helt normalt at have udfordringer med en lærer eller at føle sig utilpas i visse situationer på skolen. Og det er også helt forståeligt, at du føler dig fristet til at skifte skole for at undgå den ubehagelige situation.
Det er godt, at du overvejer dine muligheder og tænker over, hvad der vil være bedst for dig. At skifte skole er en stor beslutning, og det er vigtigt at veje fordele og ulemper nøje. Før du træffer en beslutning, kan det være en god idé at prøve at tackle problemet direkte.
Har du overvejet at tale med en af de andre lærere eller en anden tryg voksen om din situation? Nogle gange kan det hjælpe at få råd og støtte fra andre, som kan give dig perspektiv og vejledning.
Jeg bliver nysgerrig på om du har talt med dine forældre om det her. Hvis det bliver aktuelt at skifte skole vil dine forældre skulle forholde sig til det, men måske kunne situationen løses, så du faktisk havde mere lyst til at blive på skolen. Jeg ved godt det kan lyde helt umuligt. Det er det måske også, men jeg har flere gange oplevet at tingene faktisk kunne ændre sig ret markant. Tænker det er værd at overveje, så længe der er bare det mindste håb.
At skifte skole betyder ikke kun at forlade en lærer.  Det betyder også at forlade venner og bekendte, som du har bygget relationer op med. Selvom nogle af dine venner måske er villige til at følge med dig til en ny skole, skal man stadig tilpasse sig til en ny skolekultur og nye lærere. Det vil formentlig også tage lidt tid før man finder sin plads på den nye skole og før man får opbygget nye venskaber i klassen og et socialt netværk. Ikke sagt at det ikke kan lade sige gøre, men det kan være en god ide at have med i dine overvejelser.
På den anden side, hvis du virkelig føler, at skifte skole er den bedste løsning for dig, så er det selvfølgelig også en god mulighed . Det er fantastisk, at du har mange gode venner på din nuværende skole, og det kan være svært at forlade dem. Men hvis nogle af dem er villige til at følge med dig til den nye skole, kan det gøre overgangen lettere.
Uanset hvad du beslutter dig for, er det vigtigt at huske, at dine venner og din trivsel er vigtig. Tag dig tid til at overveje dine muligheder grundigt, og snak med dine forældre og andre voksne, som du stoler på, før du træffer en endelig beslutning.
Husk, at du ikke er alene i denne situation, og der vil altid være støtte og hjælp tilgængelig, hvis du har brug for det. Du kan altid skrive til vores SMS-chat, på 25 80 60 60, hvis du har tanker du har brug for at dele, når du er lidt længere i dine overvejelser.
Jeg håber, at du finder den bedste løsning for dig selv, og jeg ønsker dig al held og lykke i fremtiden.
De bedste hilsner
Kasper