Operation

brevkassespørgsmål

Operation

brevkassespørgsmål af
A
15 år
Oprettet 1 år 8 måneder siden

Hej Cyberhus Jeg har tænkt på noget, som jeg håber du kan svare på. Nogen gange får jeg en tanke om, at hvis jeg en gang eller på et tidpunkt bliver syg og skal have en operation, om det så er muligt at få lagt et drop (PVK) i hånden når man er bedøvet/ sover i narkosen? Tanken om at skal have lagt et drop når jeg er vågen skræmmer mig, men ved ikke om man kan det? Håber du kan give mig et svar på det.

Svar:

Hej A

Lad mig lige starte med at sige at der er mange som kan have bekymringer eller være nervøse, hvis de skal opereres. Det er også ganske naturligt, da en operation kan være en stor mundfuld.

Mange operationer kan man klare med lokal bedøvelse, hvor man er vågen. Her er drop slet ikke nødvendigt. Skal man i fuld narkose, så får man selve bedøvelsen i en blodåre, så det er ikke muligt at lægge drop efter bedøvelsen. I fuld narkose for man også en maske på, men der er kun ren ilt, så det er altså ikke det man bliver bedøvet af.

Mange mennesker lever et helt liv uden at skulle i fuld narkose, så mens jeg sagtens kan forstå din tanke, så er det her måske et af de tilfælde, hvor du måske spilder god energi på at bekymre dig for noget der måske aldrig kommer til at ske.

Sådan er det jo nok med mange bekymringer. De er så nemme at få, og utrolig få af dem bliver faktisk til noget.

Gode hilsner Sander

Sanders billede
Sander fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål