Kan jeg have gluten-allergi.
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg er en 22-årig pige, der tit oplever reaktioner, efter jeg har spist et måltid. Jeg har, siden efter jul, haft både forstoppelse og diarré på samme tid, og det er ved at drive mig til vanvid, især fordi diarreen som regel kommer, når jeg har spist noget med gluten, f.eks. hvidt brød eller kage. Men ellers har jeg stort set forstoppelse 24/7 og der kan gå op til 3 dage før jeg får lavet stort. Og når jeg endelig gør, så er det vildt ubehageligt, fordi min lort er langt og svært at få ud. Jeg bruger altid mindst ti minutter på badeværelset, når det sker. Jeg har aldrig haft problemer med min afføring før, da jeg altid spiser varieret. Jeg har desuden også autisme. Mange med autisme (men langt fra alle) har problemer med afføring, men så burde det vel ikke komme så sent, tænker jeg. Det er dog ikke altid, jeg får reaktioner, og nogle gange kan der gå flere dage, før jeg får diarré. Jeg har også haft mavepine et par gange - b.la. lige efter, jeg havde spist en bolle. Mit spørgsmål er: Kan man have glutenallergi uden at få tydelige reaktioner som beskrevet? Og kan der evt. gå flere dage/timer, før man oplever det?

Svar:
Kære 22 årige pige.
Mange tak for dit spørgsmål her i brevkassen. Du har beskrevet dine symptomer rigtig fint! Glutenallergi også kaldet cøliaki er en sygdom som kan vise sig på flere forskellige måde. Den typiske er med diarre og vægttab på sigt. Når du skriver at du har en vekslen mellem diarre og hård mave, tænker jeg mere på en irritabel tyktarm.
Uanset, synes jeg at din bekymring er meget relevant og du bør derfor få bestilt en tid ved din læge, så I kan få en snak om dine symptomer og du kan blive undersøgt fysisk bla også med blodprøver.
Jeg kan desværre ikke give dig et mere konkret svar her, da det er nødvendigt at få en samtale om det og at få lavet undersøgelsen også. Men derfor synes jeg stadig det er godt at du har skrevet herind, så har du fået sat ord på din bekymring og beskrevet dine symptomer. Jeg synes bestemt at det er relevant at tage med ned til din læge og få det undersøgt nærmere, for det er da ikke rart at gå rundt og have det sådan!
Jeg håber det hjælp lidt, rigtig god bedring!
mvh læge Julie