Kæreste fra Sverige (Problemer)

brevkassespørgsmål

Kæreste fra Sverige (Problemer)

brevkassespørgsmål af
Mike
17 år

Hey Cyberhus!

Jeg står i det problem lige nu, at jeg ikke ved hvad det ville tage for at kunne flytte min kæreste fra Sverige til Danmark.

Næste år bliver vi begge 18 og hun vil virkelig gerne flytte hertil.

Mit spørgsmål er bare, ville det være muligt? Hvad ville det tage? Ville hun kunne flytte ind hos min familie?

Hun snakker hele tiden om hvordan hun bare gerne vil væk.. Hendes familie behandler hende heller ikke godt og hun vil bare gerne være sammen med mig så vi kan holde hinanden trygge.

På forhånd tak 😟

Svar:

Hej Mike,

Tak for dit spørgsmål. Det lyder rigtig dejligt, at du har en kæreste, som du er glad for, og som du nu prøver at se, om du kan flytte sammen med. Det er bestemt ikke et problem at flytte fra Sverige til Danmark. De nordiske lande har et stærkt samarbejde, og derfor skal din kæreste "bare" medbringe følgende til DK:

- Dokumentation for dit statsborgerskab (pas)

- Dokumentation for dit personnummer fra det nordiske land, du flytter fra

- Dokumentation for din bopæl – fx lejekontrakt i det nye land

Derudover skal din kæreste melde sig til folkeregisteret i bopælskommunen. Du kan læse meget mere lige her på Borger.dk. Jeg tænker ikke umiddelbart, at der er noget i vejen for, at din kæreste kan flytte ind hos dig og dine forældre. Derudover tænker jeg, at I skal snakke sammen om, hvordan hun skal tjene penge, eller hvad hun skal lave her - måske vil hun studere eller have et job? Hvis du har flere spørgsmål, kan du også ringe til Borgerservice i din kommune. Jeg håber, at I finder ud af det, og at hun kan bo hos dig og få en pause fra sin egen familie.

Held og lykke herfra!

Kram fra Ulrikke

Ulrikkes billede
Ulrikke fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål