Jeg har et problem
brevkassespørgsmål af
Hanne
13 år
Hej jeg har har fået en prik på størrelse med toppen af en lille finger den er der hvor håret vokser på tissekonen. Da jeg opdagede den blødte det og kom noget gul idag. 2 dage efter blev det til en hård prik med noget sort i midten. Jeg har ingen idé til hvad det er. Håber i kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du har fået en knop i det området omkring tissekonen hvor der vokser hår.
Alle hår vokser ud fra en hårsæk, hårsækken sidder begravet nede i huden. Hvis håret begynder at vokse nede i hårsækken under huden, men ikke kan finde ud gennem huden, så kan det begynde at krølle sammen under huden og lave lidt betændelse. Det kalder man et indgroet hår. Sådan en betændelse vil blive til en lille bule, ofte er den meget øm. På et tidspunkt vil der komme noget gul betændelse og lidt blod ud. Den er typisk rød i starten og bliver efterhånden mørkere i farven. På et tidspunkt vil den helt forsvinde. Indgroede hår og den betændelse de laver er helt fredeligt, men kan være rigtig irriterende.
Nogle presser på bulerne, ligesom når man presser bumser. Det allerbedste er, at lade den være, så skal den nok forsvinde af sig selv.
Indgroede hår kan man få, hvis man barberer sig, eller man på anden måde fjerner hårene.
Jeg håber, at mit svar har kunnet hjælpe dig.