Sorgen over at have en mor som ikke kan "se" mig.
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg har haft en svær opvækst. Min mor har ikke kunnet tilgodese mine behov og har været meget følelsesmæssig fraværende, Når jeg var ked af det, så trøstede hun ikke men skældte ud og placerede skyld. Når jeg lavede fejl så opmuntrede hun ikke og sagde "kom igen" men brugte det mod mig. Og hun har aldrig været den der trygge base, hvor jeg følte, at jeg kunne være mig og komme, ligemeget hvad der så var sket.
Idag ser jeg ikke min mor. Jeg har haft det svært med at skulle komme hertil. Men så mange verbale psykisk nedbrydende episoder, hvor min mor ikke mente, at hun opførte sig grænseoverskkridende, nedladende og totalt svigtede mig, gjorde, at skal jeg begynde at bygge mig op, respektere mig selv, så kan jeg ikke se min mor
Men det er underligt at leve et liv, hvor mange ting jo fylder og så, at ens mor ikke kender til det. Selvfølgelig har jeg prøvet at tale med hende, men min tidligere læge sagde, at hun mente, at min mor er syg i sit sind, fordi hun ikke kan sige "undskyld" og bare reagerer ualmindeligt, når jeg fx har grædt af ydmygelse!
Idag har jeg en del dage, faktisk mange i øjeblikket, hvor jeg savner en mor. Og igen: Selv om jeg er flyttet for flere år siden, har studie og venner , så er det så underligt, ensomt og sirgfuldt, at opleve, at mine veninder har fårældre som de betror sig til og som de får støtte, ubetinget, fra, altid!!!
Min gode veninde ved, at jeg ikke ser min mor ( min far er død). Og hun ved, at det sommetider gør, at jeg græder. af sorg, for der er så meget at sørge over.
Men jeg vil ikke nedgøres mere. Psykisk vold gør så ondt og at ens mor kan nedbryde, ja det tror man måske ikke, hvis man har en mor der på alle måder gør gode ting og roser og er der, altid!
Men den der følelse af, at jeg lever og har mit liv men en mor der ikke ved hvad der sker....!??! Jeg ved, at jeg selv har valgt det. Og det fastholder jeg, for jeg stoler ikke på hende og hun har svigtet for meget og sagt så mange afvigende og meget nedladende ting til mig, så jeg aldrig vil se hende mere.
Men det er sorgen over det, som blusser op særligt når mine venner fortæller.
Hvis jeg va vigtig for min mor, så tog hun jo de 1000 af mails og hencendelser alvorligt og lyttede på, hvad det har gjort ved mig, alle de svigt og nedlandende ord. Men hun kan det ikke.
Hvad tænker I? Og nej, jeg vil ikke tage kontakt til hende mere. Jeg kan ikke mere. Jeg er så slidt op og hun kommer aldrig til at kunne se på sig selv.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå at du oplever en stærk sorg over det her.
Først og fremmest en sorg over at være vokset op uden den omsorg og støtte, som alle børn burde kunne forvente. Dernæst over, at du har følt dig nødsaget til at vælge din mor fra. Hun er ikke længere en del af din hverdag.
Det er et hårdt valg at træffe, men det lyder som det helt rigtige valg for dig. Når du gentagende gange oplever at relationen til din mor tilfører dig smerte, er det svære valg nogle gange det bedste valg.
Jeg tror alle mennesker som udgangspunkt ønsker at gøre det bedste de kan. Men nogle gange kan det bare ikke lykkes. Nogle gange kan et menneske stå i en situation eller med forudsætninger der gør at de ikke kan eller vil, og noget tyder på at det desværre er sådan for din mor.
Jeg tænker at du oplever en naturlig sorg. For selv om du ikke ser din mor, som følge af et valg du selv har truffet, oplever du jo stadig et enormt savn. For selvfølgelig havde du nok ønsket et anderledes og bedre forhold til din mor. At hun kunne "se dig", og at hun kunne være en del af dit liv på en god måde.
Jeg er sikker på at du har truffet den rigtige beslutning for dig selv. Det er alt for opslidende at fastholde en kontakt som primært giver dig negativ energi. En relation som gør dig ked af det.
Selvfølgelig vil du altid bære det her savn. Og sorgen vil helt sikkert også altid være der. Ligesom hvis du på anden vis havde mistet din mor.
Jeg er sikker på at du med tiden vil opleve at savnet ændrer sig, så det ikke fylder så negativt som den selvfølgelig gør i øjeblikket. Samtidig tror jeg også at du vil opleve en større og mere positiv energi over at du ar truffet den her svære, men gode beslutning for dig selv.
Mange hilsner
Niels-Christian