Jeg kan ikke stå ved mig selv...
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hvordan lærer jeg at stå ved mig selv? Jeg er opdraget til, at jeg ikke må gøre andre utilfredse, ikke må have en mening og at jeg skal være "pæn" og stille! Men det får man ikke selvværd af skulle jeg hilse og sige, og jeg følte altid, at jeg levede et "ikke liv".
Men nu, nu prøver jeg at mærke efter, sige min mening og at gøre det pænt. Men her den anden dag, så blev en kvinde, der er på min mors alder meget grænseoverskridende. Det var i forbindelse med køb af en serviceydelse. Massage, et sted hvor jeg er kommet gennem længere tid. Hun er receptionist. Det var ultra ubehageligt. Jeg måtte blive til min behandling. ( som ikke var hende ). En del af mig vil slet ikke derhen igen. Jeg sagde i situationen stille til hende: "Det du gør nu, er ikke ok, du er grænseoverskridende og jeg får det skidt i kroppen". Hun stirrede surt på mig. Og sagde: "Jeg er nød til at være sådan, fordi du"....Hvis det var tidligere, ville jeg her få dage efter episoden sådan "glemme" det og sige, at jeg nok overreagerede eller blev for påvirket. Og denne receptionist har een gang tidligere fået mig til at få tårer i øjnene, og hun fortsatte med at svine mig til. Dengang gik jeg stille.
Men nu er det LANGT over min grænse. Og hun tilkaldte deres leder, som holdt med hende!!!
Dette var jo bare et eksempel. Jeg vil gerne tage mig selv alvorligt. Men må sande, at selv om man siger ting MEGET pænt, så ved man aldrig hvordan reaktionen fra andre er.
Jeg vil ikke svigte mig selv!
Hvad skal jeg gøre, for at lære at sige fra OG beskytte mig fra kvinden som jeg beskriver? For hun mobber, hun er ude af stand til at se hvad hendes adfærd gør ved andre og hun er meget krænkende.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til, at du har været ude for noget, som har været rigtig ubehageligt for dig. Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig ubehageligt at gå fra et sted, hvor man har følt sig rigtig uretfærdigt behandlet og ikke vide, hvad man skal stille op. Jeg vil forsøge mit bedste for at hjælpe dig med, hvordan du kan sige fra og beskytte dig selv.
Jeg kan forstå på dig, at det der er sket har været grænseoverskridende for dig. Det lyder desværre også til, at denne situation eller diskussion med receptionisten har været tabt på forhånd, eftersom der var to imod dig og så bliver det næsten umuligt at blive hørt. Det gør det ikke mindre ubehageligt, når man bliver taget så lidt hensyn til. Sådan er det desværre bare engang imellem og så er der ikke så meget andet at gøre end at bare opgive og forsøge at glemme det. Mit råd vil være ikke at tage det sted hen igen, og så har dette sted også blot mistet en kunde, der er kommet der flere gange i dig. Man må også regne med, at hvis hende receptionisten behandler flere på den måde, så vil der også være flere, der stopper med at komme der. Mit råd vil være at undgå sådanne steder, selvom man på en måde får lyst til at ”straffe” dem. Men her må du tro på, at verden er nogenlunde retfærdig og hvis der er flere, der oplever hende meget uretfærdig, så vil hun ofte være i situationer, hvor hun må skulle forsvare sig selv og hun vil måske ende med at blive fyret eller ”straffet” på andre måder.
Det kan heller ikke udelukkes, at I er gået helt forbi hinanden og har misfortsået hinanden og det sker en gang imellem, men så må man være god til at abstrahere fra det og forøsge at komme videre. Mit råd vil være at få snakket med nogle om det, nogle du stoler på, for eksempel din mor eller en god veninde. Her er det helt i orden at bagtale og sige, at du synes, at hun opførte sig rigtig grimt. Du vinder nemlig mere ved at komme ud med dine frustrationer overfor en, der lytter til dig, frem for at tage tilbage og skælde hende ud, når du allerede ved, at hun ikke vil lytte.
Dog vil jeg sige, at hvis du føler, at du har været udsat for et overgreb på det her massagested og de gik over alle grænser og forulempede dig, så er det okay at handle på det. Hvis du tænker, at det skal de ikke slippe godt fra at gøre mod nogen nogensinde igen, så tag fat i en person, der virker autoritær, måske en forælder eller en du ved, der er god til at få folk til at tænke logisk. Få denne person med derned og tag jer en god snak med dem. Så kan det være, at de vil se anderledes på situationen. Hvis det er denne fremgangsmåde, du vælger, synes jeg, at du virkelig skal overveje, om det er det værd og sætte dig ned, tælle til ti og prøve at tænke denne her situation igennem så objektivt som muligt.
Ville du for eksempel have brudt ind i samtalen, hvis du hørte det ske for andre? Og kunne det hele være en misforståelse i for eksempel tonefald, fordi man netop ikke kender hinanden godt nok til at tyde hinanden. Sagde hun nogle direkte modbydelige ting eller var det mere måden, hun sagde det på? Man kan nemlig let blive fanget i sine egne følelser og blive meget ked af det, fordi man kommer til at overtænke det.
I forhold til problemstillingen om at kunne stå ved sig selv, vil jeg sige, at det er rigtig vigtigt, som du selv beskriver, at netop kunne stå ved sig selv. Det er selvfølgelig også vigtigt ikke at såre andre ved at overskride deres grænser. Man må prøve at handle efter sin bedste evne og det er helt i orden at sige sin mening, så længe den ikke støder nogen direkte personligt og hvis det er noget personligt, må man sige det på en pæn måde. Dermed er det ikke sagt, at man altid skal sige sin mening, bare fordi man har en. Hvis man for eksempel har en veninde, der har nogle grimme bukser på, er det nogle gange bedre ikke at sige sin mening, frem for at udstille hende.
Det lyder til, at du allerede er i gang med at arbejde med dig selv på, hvordan du kan få en stemme og sige din mening, men at sige det på en pæn måde. Det er rigtig positivt og for mange, tror jeg, at det er noget, man vil arbejde med hele livet, for det er aldrig noget, man får et entydigt svar på, hvordan skal gøres rigtigt. Men jeg synes, at det er super fedt, at det er noget, du tænker over og det er en rigtig fin egenskab at være opmærksom på, hvordan man som person skal være for at kunne være sig selv, men samtidig ikke støde andre. Bliv endelig ved med det! Det viser blot, at du er en person, der tænker på dine medmennesker.
Ligeså meget som det er en god egenskab, kan det være en egenskab, der gør det utroligt svært blot at leve, hvis man skal tænke over hver enkelt ting, der bliver sagt og gjort. Nogle gange kan det også være en god egenskab at lade ting lægge. Du kommer højst sandsynligt til at sige ting her i livet, som du fortryder og så er det også rigtig fint ikke at dvæle ved det, men at lære af det og komme videre. Det samme vil jeg sige til denne her grænseoverskridende situation, du har været ude for med receptionisten.
Nogle gange er det bedre at lade ting lægge. Man kan ikke ændre andres holdninger, med mindre de er modtagelige for at få deres holdninger ændret. Når du møder nogle, du føler, gør noget forkert, er det selvfølgelig helt i orden at sige noget til dem, men andre gange er det ligeså godt at lade være. Det er en rigtig god egenskab at bryde ind, hvis man ser andre blive mobbet eller hvis der bliver begået overgreb på nogen måde på andre mennesker. Men det må også forventes, at der kommer en modreaktion fra den, der begår overgrebet. Det må man tage med, hvis man skal være en person, der går imod, så vil der også være en modstand. De ting du nævner her, er du slet ikke den første, der har været igennem. Det er en svær del af hele ens opvækst, det der med, hvor meget må man egentlig være sig selv. Det er helt klart et svært kompromis, man skal lave, for man skal huske at være sig selv, men samme tid skal man passe ind i de normer, der allerede er lagt for en. Det er noget, der kræver en del øvelse, men man kan sammenligne det med, at nogle ting siger man bare ikke højt. For eksempel snakker man normalvis ikke om sex, når ens bedstemor er til stede. Det er ikke fordi, at det ikke er i orden at have sex. Men det behøves ikke snakkes højt om, på samme måde som at man ikke snakker højt om, om når man har været på toilettet. Jeg håber, at jeg har forstået dine problemstillinger rigtigt og at du kunne bruge mit svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen.
Med venlig hilsen Signe M.