Hvad er der galt med mig?
brevkassespørgsmål af
Jay
16 år
Okay... jeg har i længere tid undret mig over noget. Jeg har altid følt mig anderledes end andre mennesker, og nu er det begyndt at gå op for mig, at der nok virkelig er noget galt.
Jeg synes generelt, andre mennesker er dumme, og jeg vil kun snakke med mine 'venner', når jeg har brug for dem. Ellers er jeg rimelig ligeglad med dem, og fantaserer af og til om at gøre dem ondt eller slå dem ihjel.
Også uintelligente mennesker gør mig sur. Min mor er ikke selv den skarpeste kniv i skuffen, og det gør mig simpelthen så gal, når der for eksempel er et ord, hun ikke kan udtale korrekt. Jeg kan heller ikke lide børn, og heller ikke andre folk på min alder. Jeg ser dog op til intelligente og magtfulde mennesker.
Jeg føler heller ikke, at jeg har følelser på samme måde som andre mennesker. Jeg synes, folk overreagerer. Jeg kan blandt andet ikke blive specielt spændt over ting, fødselsdage og fester keder mig, især hvis jeg ikke er midtpunkt. Jeg har også svært ved at føle empati. Når folk for eksempel kommer til at tænke på nogen, de har mistet eller noget, bliver jeg bare irriteret og bliver nærmest nødt til at tage en maske på og lade som om, jeg kan føle med dem.
Alvorlige situationer ryster mig heller ikke på samme måde som andre. Jeg så engang en dreng blive ramt af en bil, og min familie sværmede om mig i dagene efter, selvom jeg egentlig var rimelig ligeglad.
Jeg har ingen problemer i skolen, jeg er meget intelligent og jeg ved det godt. Jeg laver ikke rigtig lektier, det gider jeg ikke. Derhjemme er der heller ingen problemer, jeg har en god familie
Da jeg var yngre, lavede jeg meget ballade. Ikke fordi jeg havde det dårligt med mig selv, men mere fordi jeg kedede mig og nød at drille andre, og derefter sno mig ud af det ved at stikke lærerne en løgnhistorie. Jeg har altid løjet meget, og jeg elsker at pynte på historier og fortælle ting, der slet ikke er sande. Jeg laver ikke rigtig ballade mere, men ville rigtig gerne, og jeg fantaserer om at gøre andre fortræd. De behøver ikke have gjort noget specielt - hvis jeg ser en tilfældig kvinde på gaden, der snakker for højt i telefon, fantaserer jeg om at dræbe hende eller gøre hende ondt - bare fordi hun irriterer mig. Det eneste, der holder mig fra at gøre sådan, er fordi jeg ved, at der vil være konsekvenser.
Jeg drømmer om at blive rig og vise andre, at jeg er bedre end dem. Det føler jeg allerede, men jeg elsker at få andre folk til at føle, at de er mindre værd end mig.
- og jeg er rimelig sikker på, at det er langt fra normalt. Hvad er der galt med mig?

Svar:
Hej med dig
Jeg tænker det er vigtigt at starte ud med at sige at følelser er noget uhåndgribeligt noget.
Så hvordan er det man bør føle for at være "rigtig"? Det tænker jeg ikke nødvendigvis der er et helt klart og tydeligt svar på.
Men det afgørende er at du selv er i tvivl og måske ligefrem er bekymret for om der er noget galt. Den bekymring skal du selvfølgelig tage alvorligt, og derfor er det også godt at du prøver at blive klogere.
Der findes mennesker der har svært ved at føle empati eksempelvis. At sætte sig i andres sted. At forstå hvordan andre måske føler. Det kan være en udviklingsforstyrrelse som eksempelvis autisme der kan spille ind. Ganske enkelt en udviklingsforstyrrelse i hjernen der gør at man ikke er i stand til at føle empati som "normalt"
Det kan også være påvirkninger fra ens miljø...altså de ting man har oplevet i livet der gør at man kan have svært ved at føle.
Psykopater, sociopater og narcissist er nogle af de betegnelse som man ofte kan høre i forbindelse med mennesker der ikke "kan føle".
Nogle gange kan det måske også handle om hvad man forventer? Du fortæller om den her situation hvor du var vidne til et trafikuheld. Din familie forventede du ville reagere på en bestemt måde. Sikkert på baggrund af hvordan de selv ville reagere eller føle. Men det gør ikke nødvendigvis din reaktion forkert. Vi "behandler" de oplevelser vi har forskelligt. Vores følelsesregister "fordøjer" dem ganske enkelt forskelligt, og det er svært at sige hvad der er rigtigt eller forkert.
Det afgørende må være om din måde at føle eller måske ikke føle på, gør at du tilsidesætter de normer og regler der findes i din omgangskreds, din familie og i samfundet om hvordan man passer på hinanden.
Du beskriver at du fantaserer om at gøre andre fortræd. Det tænker jeg er fuldstændig normalt. Det er noget mange mennesker gør ind imellem. Det der er afgørende er om man kunne finde på at handle på de her tanker...og faktisk gøre andre fortræd. Lidt ligesom at mange kan få idéen om at hoppe ud hvis de står højt oppe i et tårn. Langt de fleste ved godt inderst inde at de aldrig ville handle på den trang til at hoppe ud.
Er du i tvivl om du faktisk kunne finde på at handle på din fantasi? Hvis du er det synes jeg afgjort du skal tage den bekymring alvorligt og snakke med nogen om det.
Det korte af det lange er at jeg tænker det er vigtigt at du holder fast i den bekymring jeg fornemmer du har og tager den og dig selv alvorligt. Måske oplever du bare verden på en andeledes måde som ikke behøver være problematisk. Måske kan din måde at forstå og føle verden på bringe dig i situationer der er til fare for dig selv og måske også andre?
Er du det mindste i tvivl synes jeg som sagt du skal søge mere hjælp til at blive klogere på hvem det er du er og hvorfor du føler, tænker og handler som du gør.
Et godt sted at starte kunne være vores chatrådgivning, hvor du kan snakke anonymt med en rådgiver. Hvis du så tænker at det kunne kræve yderligere hjælp kunne I sammen finde ud af hvor og hvordan du kunne finde den her hjælp...eller måske bare finde mere viden.
Mange hilsner
Niels-Christian