Er i tvivl - hvad skal jeg gøre.
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej
Jeg er en muslimsk pige på 22 år gammel, som i sikkert vid at der er nogen regler som en muslimske pige ikke må overtræde altså at snakke med fyr, feste og lign.
Jeg har aldrig haft et forhold til en fyr, aldrig nogen sinde i mit liv…
Jeg har hele tiden tænkt, at jeg ikke må overtræde disse regler og at jeg ikke skal give min familie dårlig rygter.
jeg starter på universitet efter sommer, jeg følger at det er den eneste jeg har gjort rigtigt og det er at jeg får en uddannelse..men , jeg mangler en person som jeg kan dele min følelser med.. jeg følger mig selv fængslet i min tænker altså ” jeg er en muslimske pige, jeg må ikke gør noget forkert” . men det kan ikke passe at det bliver ved…
jeg er en pige der er meget generet, pæn, og en stærk person…  jeg tænker mig om hvad jeg gør, og hvad jeg siger…
jeg ved og følger, at de drenge omkring mig er interesseret i mig, det kigger hele tiden, især dem fra min klasse, faktisk både muslimske og danske fyrer, men der er som om noget stopper mig for at prøv at give en chance, eller nogen gang ved jeg ikke hvad disse blik betyder.
for eksempel.
For 4 år siden, Da jeg gik i tiende klasse, startede i en fyr i min skole  ( parallelklasse) han virkede meget flink, klog og har styr på det hele, uddannelse, ham selv og det hele, og god forhold med alle. Jeg har aldrig nogen sinde snakket med ham.
Mit problem med ham er, at han kiggede hele tiden jeg mener det virkeligt HELE tiden, også når jeg ser ham udenfor skole, altså andre steder fx i byen når jeg shopper sammen med min mor.
Jeg plejede at blive hentet af min far fra den skole, jeg gik på fordi det var langt, efter en styk tid ser jeg ham at han snakker med min far og det gøre han hele tiden…En gang spurgte min far mig, og der skulle være noget mellem mig ham, ved ikke helt hvad han tænkt.??
Nu går vi ikke samme, skole og der er gået tre år, men ser ham tit når jeg er i byen for at shoppe sammen med min veninder eller min mor, og ja får det samme blik som jeg fik før.
Selv om jeg ikke ser ham tit, men jeg er totalt forelsket i ham, kan serøst ikke få følger til andre end ham, nogen gang hvis jeg synes godt om en fyr, får jeg dårlig samvittighed fordi jeg følger at jeg er bundet til ham…
Han har fb og tjekker ham næsten hver dag, jeg ser at han ikke har stor pige vennekreds men han snakker med alle, og meget åben person.  Jeg ser, at der er en pige der kommenter hver eneste opslag og billeder han har på fb, men han svar hende meget sjældent, men hun virker også en der snakker med fyr og er åben..
Jeg har brug for, at nogen prøver at tolke disse blik forstår dem serøst ikke, jeg forstår heller ikke mig selv hvorfor kan jeg ikke få følelser til andre end ham..
Håber i kan prøv at jeg hjælp selvom jeg ved at der er svært…
med venlig hilsen
sara.

Svar:
Kære dig
Du er en utrolig sej person, når du skriver herind for at få hjælp. Jeg kan sagtens forstå, at det kan være rigtig hårdt hele tiden at leve op til den muslimske tro og de regler og forventninger som din familie har til dig.
Du lyder, som en person, der holder meget af din tro og din familie, og som hele tiden sørger for at overholde reglerne om ikke at feste, date fyre osv. men i stedet skabe et godt ry for familien og sikre dig selv en god fremtid med en universitetsuddannelse. Men når dette er sagt, har alle mennesker uanset tro et behov for at kunne dele følelser og livet med en tæt person - fx ved en kæreste.
Det lyder til, at du er blevet forelsket i ham her fyren fra 10. klasse. Man vælger ikke selv, hvem det er man bliver forelsket i - og det kan godt være svært. Du skriver ikke om ham her fyren er dansk eller muslimsk, for det tænker jeg har en betydning for, om du kan begynde at snakke med ham eller ej. Du skriver dog, at din far har snakket med ham og spurgte, om der skulle være noget imellem jer - derfor tænker jeg lidt, at fyren måske er muslimsk som dig?
Det er klart at du hænger dig fast i tanken om, at du ikke må snakke med fyre, selvom man kun er venner med dem, når det er den regel, du er opvokset med. Har du lyst til at bryde denne tanke, kan du sagtens gøre det, ved at øve dig selv i det: Tænk i stedet for, at det er okay at du siger hej, næste gang du ser fyren, fordi du engang har gået i klasse med ham - eller blot start med at give ham et smil. Den mest simple grund til, at du ikke kan få følelser for andre end ham er altså fordi du er forelsket i ham uden han ved det. Din kærlighed til ham er altså uforløst - for kan han også lide dig?
En god start kan være at indrømme over for dig selv, at du er forelsket i ham her fyren, og det må der gøres noget ved. Når du har gjort det, kan det være nemmere for dig at acceptere, hvorfor du har følelser for ham, og hvorfor du ønsker ham som en person, du kan dele dine følelser med.
Forelskelsen forstærkes også af, at du aldrig har snakket med ham - men hele tiden "udspionerer" ham på FB - han bliver derfor mere interessant at studere - og du bliver mere og mere vild med ham. Der er ingen grund til at få dårlig samvittighed over for ham, når du tænker på andre fyre, fordi der intet er imellem jer - men du får dårlig samvittighed fordi, du føler at blikket han giver skaber noget særligt mellem jer - et uskrevent forhold.
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at finde ud af, hvad blikkene betyder. Men typisk betyder det, at når en dreng kigger længe på én, at de er interessede i at snakke med én. Jeg synes, at du skal tage en stilling til, om du vil begynde at snakke med ham her fyren eller om du vil videre i dit liv. Det kan måske være en god ide at snakke med dine forældre om deres forventninger til dig og fyre: Hvilke regler skal du helt præcis overholde? Eller fortæl nogle gode veninder om din forelskelse og spørg dem til råds. Det hjælper altid at få snakket med andre om tingene, man går og tænker på. Hvis du vælger at begynde at snakke med fyren, kan du måske skrive til ham på FB, for at skabe en god kontakt eller blot starte med at hilse på ham, næste gang du ser ham. Hvis du vælger, at du ikke vil snakke med ham, er der ikke andet for end du må videre. Du må acceptere at du er forelsket i ham, men jo før du holder op med at tænke på ham, og give dig lov til at tænke på andre fyre, des hurtigere går forelskelsen med tiden over.
Alle unge mennesker vil på et tidspunkt opleve, hvor kompliceret kærligheden er. Kærlighed er en dejlig ting, men kan også være rigtig besværlig at finde ud af. Det er godt, der findes stærke personer som dig, der selv tager ansvar for de ting de føler og tænker.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og ønsker dig held og lykke i fremtiden.
Vh. Mette