Hvornår er man "over 16 år" ?
brevkassespørgsmål af
Irina
16 år
Dette kan måske lyde som et dumt spørgsmål, men jeg har gået og tænkt over det i et stykke tid nu. Mit spørgsmål handler om Alkohol, den ting så mange af os unge bliver så nyskerig om. Der står alle vegne at man skal være "fyldt 16" eller være "over 16" for at købe alkohol under og op til 16,5%, men hvor når er man "over 16" går jeg så og tænker? Dagen efter sin 16 års fødselsdag? et par uger efter? et par måneder? Jeg har fået lov til at nogle gange drikke med over aftensmaden eller desserten, og jeg har talt men mine forældre i ren ærlighed om at jeg godt kan lide at drikke(det lyder værre end det menes, og jeg har nogenlunde kontrol over det). Men det jeg er bekymret for, er at stå i butikken med det alkohol jeg gerne vil købe og blive sendt væk, fordi der ikke er gået nok tid siden jeg blev 16...(det lyder så dumt, sorry (T-T) ) kort som extra spørgsmål...:hvor meget kan man, eller jeg entelig købe ad gangen? så meget det passer mig så længe intet er over 16,5% eller er der en grænse??? Undskyld for ulejligheden, jeg er ikke interesseret i at købe alkohol selv tit eller noget. Fordi jeg stadig gerne vil passe på mig selv og min skolegang. Men jeg vil bare ikke komme ud for en ubehagelig og pinlig situation i fremtiden, når man står inde i butikken for at skulle købe noget aligevel.

Svar:
Hej med dig.
Du har helt ret i, at man skal være fyldt 16 for at købe alkohol. Faktisk kan man allerede købe alkohol på den dag, man fylder 16 år. Så når du allerede er fyldt 16, så kan du sagtens gå ned og købe alkohol så længe det ikke, som du selv siger, går over grænsen på 16,5%. Den stærkere alkohol på over 16,5% skal man være fyldt 18 år for at købe. I forhold til hvor meget man kan købe, så er der faktisk ikke nogen grænse på, så længe det ikke er den stærke alkohol. Sundhedsstyrelsen anbefaler dog, at unge mellem 16 og 18 år drikker så lidt som muligt og ikke drikker mere end fem genstande på den samme aften.
Jeg kan forstå, at du har drukket lidt derhjemme sammen med dine forældre. Det er rigtig fint at starte med at drikke lidt hjemme, da mange bliver skræmt over den effekt, alkohol kan have, hvor man kan opleve at blive fuld efter nogle få genstande. Husk at passe på dig selv og så vil jeg ønske dig held og lykke med det.
Med venlig hilsen Signe M