Hvorfor er han sådan?
brevkassespørgsmål af
Em
13 år
Hey Brevkassen! Jeg er Em på 13 år. Jeg har lige et spørgsmål til jer, og I må meget gerne svare hurtigt, da dette ændrer mit liv og mit humør. -Jeg har mange venner på Snapchat (30+), ingen af dem har jeg mødt irl, og vil derfor meget gerne. Men der er også den her fyr, vi har ‘kendt’ hinanden i 6 måneder. Vi har både flirtet og været pisse sure på hinanden. Den sidste måned har han på en måde bare ignoreret mig. Jeg hader når det sker. Jeg forstår ikke rigtigt fyre og bliver let forvirret og sur over/på dem. Forstil jer at ‘mandag’ er fyren glad for mig, og vi flirter som kærester (det skal lige siges, at vi ikke har noget sammen, og har aldrig haft det). ‘Tirsdag’ sker der et eller andet der gør ham virkelig sur. Jeg har intet gjort, men han er bare sur på mig, og når jeg spørger ind til hvad det er, enten ignorerer han mig, eller skriver jeg opfører mig som en ‘psykolog’. ‘Onsdag’ er han også stadig bare sur. ‘Torsdag’ skriver jeg ‘hej’ til ham, og han svarer som om intet var sket. Senere skriver han så at han vil gøre alt for mig, og jeg fatter det seriøst ikke (jeg skrev, jo selvfølgelig at jeg gerne ville have, at han skulle tilgive mig. Det gjorde han så, og nærmest bare glemte der havde været noget der). Han har lige været til både terminsprøve og teoriprøve, og han bliver 18 her lige om lidt, så måske kan det ligge lidt i det. Han fortæller nogle gange, at han er stesset, jeg lader ham bare være, for der ikke skal ske noget. Lige hurtige informationer: Vi har aldrig mødt hinanden i virkeligheden, og vi bor rigtig langt fra hinanden. Vores eneste kontakt er over Snapchat. Fyren er 18, og jeg selv er kun 13. Jeg ved godt at 13 og 18 er to vidt forskellige aldre, og vi er to helt komplet forskellige steder i livet, men her er min bøn: Jeg beder jer, fortælle mig om jeg bør droppe ham, og bare glemme alt mellem os. Eller få snakket med ham om det (jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få det gjort). Måske skulle jeg prøve at opføre mig som normalt og se hvad der sker ved det. Jeg ved det virkelig ikke, men vær søde at hjælpe mig hurtigst muligt. For som jeg også skrev i toppen. Hvis han er sur på mig, ændrer mit humør, og jeg er sådan helt heart broken. Jeg vil være så taknemmelig hvis i svarede. Kram fra den forvirrede Em♥️

Svar:
Hej Em,
Det lyder til, at det fylder meget for dig med denne fyr på snapchat, når du skriver, at det påvirker dit liv og humør. Det kan jeg godt forstå.
Først vil jeg gerne give et svar på, at du skriver, du ikke har mødt dine snapchatvenner i virkeligheden, men meget gerne vil. Det er dejligt, at man kan møde nye venner eller bekendtskaber gennem snapchat, og det kan være en god måde at dele jeres hverdag med hinanden. Ligesom med andre sociale medier skal man også huske, at folk ikke altid er dem, de udgiver sig for at være. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du tager en snak med dine forældre om at mødes med dine snapchatvenner. Dine forældre kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan det ville skulle fungere. Måske de kunne køre dig til et aftalt sted eller de kunne være tæt på der, hvor du vil mødes med nogen. Det er super at mødes med nye mennesker, men man skal huske at passe på sig selv og tage nogle forbehold.
Du skriver, at du ikke rigtig forstår fyre, og at de kan forvirre dig. Det kan jeg godt forstå. 13 år er en helt naturlig alder at begynde at interessere sig for det andet køn, og der vil man også opdage, at de kan være lidt vanskelige at forstå (ligesom de måske synes, piger kan være). Der sker meget i teenageårerne, og man er nødt til at prøve sig frem for at forstå sig selv og fyrerne. Både drenge og piger ændrer og udvikler sig i teenageårerne, og det kan ske på forskellige tidspunkter, hvilket også kan være med til at forvirre, da man ikke nødvendigvis er nået til det helt samme sted. Det er derfor ikke underligt, at fyrerne kan være lidt svære at forstå. En god erfaring kan være at snakke med unge, der er tættere på ens egen alder, da det nogle gange kan gøre det lettere at spejle sig i hinanden og hvor man er, selvom det ikke nødvendigvis er helt samme sted.
Det lyder lidt som en rutsjebanetur i følelser mellem dig og fyren, du snapper med, når det kan skifte så meget på så kort tid mellem jer. Det kan føles lidt voldsomt, når følelserne kører fra den ene yderlighed til den anden. Det kan naturligvis ske indimellem, og det er også sundt at mærke de forskellige følelser, som vi mennesker indeholder. Men, det kan også være ubehageligt at gå med en følelse af, at man nærmest ikke ved, hvilket humør man skal være i, fordi det skifter hele tiden.
I forhold til alder mellem dig og fyren, så skriver du selv, at det er to vidt forskellige aldre, og det har du ret i. Man er to forskellige steder i livet, når man er 13 år, og når man er 18 år. Selvom man som 13-årig godt kan føle sig mere moden af sin alder, er der stadig forskel på, hvad man har været i gennem og hvor man er nået til på mange punkter, end når man er 18 år. Aldersforskellen kan også være med til at gøre det lidt sværere at forstå hinanden og hinandens signaler. En anden udfordring kan også være dét, at I ikke har mødt hinanden i virkeligheden. Nogle gange kan man misforstå hianden på skrift, fordi det på skrift kan virke 'hårdere', end det måske er ment. Man har også typisk forskellige måder at skrive på, hvilket igen kan bidrage til, at man misforstår hinanden. Nogle bruger mange emojis, hvor andre ikke går op i det. Når man har mødt hinanden, har man ofte en fornemmelse af, hvordan den anden ville sige tingene og dermed mener det, der er skrevet.
Når man bruger meget tid på en person - om det er på snapchat eller i virkeligheden - så skal det gerne give en noget positivt. Det lyder ikke som om, at det er særlig rart for dig at være i lige nu, og derfor kunne det være en idé at holde en pause fra at snappe med ham? Det er helt op til dig selv, om du mener, du vil droppe det helt med ham. Man er nogle gange nødt til at tænke på, om det man gør er noget, der gør en glad og derved giver energi eller om man bruger for meget tid på at overtænke/overanalysere situationen og dermed mister energi af det. Hvis det bruger mere energi end det giver, kan det være et godt tegn på, at det måske ikke er det værd. Derfor tænker jeg, at det er noget, du skal gøre op med dig selv. Det jeg kan sige er, at stemningen i dit brev ikke er overvejende positiv, og det umiddelbart kan lyde til, at det påvirker dig mere negativt end positivt.
Når det er sagt, så er det også naturligt, at man vil opleve en forvirring omkring sig selv og dét at skrive/tale med en fyr. De fleste mennesker vil opleve op- og nedture, og også opleve følelsen af at være knust. Det er helt naturligt at opleve, men det er derfor også vigtig at huske, at størstedelen af tiden skal være sjov og positiv. For kærlighed, flirt og forelskelse skal frem for alt være sjovt - og lidt forvirrende.
Jeg håber, du kunne bruge svaret. Du er altid velkommen til at skrive igen, eller logge på chatten.
De venligste hilsner
Kathrine.