Hash
brevkassespørgsmål af
Katrine
16 år
Hej,
Jeg røg hash her i fredags for første gang og her imorgen mandag skal jeg til lægen for at få tager blodprøve fordi jeg har en forhøjet puls tit.
Kan lægerne så se jeg har røget hash ? det e rkun anden gang jeg prøver det. Men er bare bange for det

Svar:
Hej Katrine
Det er et rigtig godt spørgsmål, som mange er interesserede i at vide. Desværre er der ikke et enkelt svar, for der er flere faktorer der er afgørende for sporingstiden.
Hash/cannabis vil normalt kunne spores i blodet i et sted mellem 2-14 dage. Det afhænger af mængden man har indtaget, og hvor ofte man benytter hash. Har man kun røget en enkelt gang, forsvinder spor af hash forholdsvis hurtigt fra blodet, mens en der ryger dagligt eller flere gange om ugen, kan have spor af hash i flere uger.
Ud fra din beskrivelse vil et godt gæt være at det hash du røg i fredags, måske vil kunne spores i din blodprøve i dag. Men det sker selvfølgelig kun, hvis lægen rent faktisk kigger efter spor af hash i din blodprøve, og det tænker jeg ikke er så sandsynligt?
Hvis din lægen skulle vælge at tjekke efter rusmidler, og spor af hash bliver påvist, så tænker jeg ikke det er noget du skal være så nervøs for. Din læge har tavshedspligt, så jeg er ret sikker på at de oplysninger vil forblive mellem dig og din læge. Det vigtige er at du får undersøgt, hvorfor du har forhøjet puls, så du skal under alle omstændigheder få foretaget de prøver og undersøgelser, som du har aftalt med din læge.
Mange hilsner Susan