Har ser børneporno
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, nu vil jeg være helt ærlig, og lige til sagen: Jeg har søgte og så på børneporno på dark web i samlet ca 15. minutter (søgte rundt i 10 min, var på hjemmesiden i højst 5 min) Jeg nåede ikke at se særlig meget, faktisk nåede ingen videoer at blive afspillet på nær et 4 sekunders preview, da resten krævede login, jeg nåede at klikke på 2-3 videoer, men ingen af dem afspillede som sagt. Jeg lukkede det hele ned igen. Jeg gjorde det af nysgerrighed, og har ikke nogen historik med børneporno i forvejen, og ser heller ikke mig selv som en person der vil kunne finde på det, så ved ikke hvorfor jeg lige pludselig blev nysgerrig. Jeg downloadede intet, og jeg brugte TOR-browser uden VPN. Er dette noget politiet vil kunne finde ud af, at jeg har gjort? Jeg vil gerne undgå ballade, da jeg virkelig fortryder det, og selv ved at det ikke er det jeg tænder på, var bare dum nysgerrig lige pludseligt. ps. dette hjælpe nok ikke, men jeg gik kun efter at finde noget med 16-17-årige, da dette er meget tæt på min egen alder. Alt under denne alder havde jeg ikke nogen interesse i. Hjemmesiden jeg havnede på indeholdte desværre ned til 10-årige, men dette kiggede jeg ikke på.

Svar:
Hej med dig,
Tusind tak for dit spørgsmål.
Dit spørgsmål viser at du godt ved det, men nu understreger jeg det lige for en god ordens skyld - det er ulovligt at opsøge børneporno. Straffeloven siger:
§ 235. Den, som udbreder pornografiske fotografier eller film, andre pornografiske visuelle gengivelser eller lignende af personer under 18 år, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 år. Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor barnets liv udsættes for fare, hvor der anvendes grov vold, hvor der forvoldes barnet alvorlig skade, eller hvor der er tale om udbredelse af mere systematisk eller organiseret karakter.
Stk. 2. Den, som besidder eller mod vederlag eller gennem internettet eller et lignende system til spredning af information gør sig bekendt med pornografiske fotografier eller film, andre pornografiske visuelle gengivelser eller lignende af personer under 18 år, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 omfatter ikke besiddelse af fotografier, film el.lign. af en person, der er fyldt 15 år, hvis den pågældende samtykker i besiddelsen.
Så man må altså hverken søge, se, have det liggende på computeren/telefonen eller sende pornografisk materiale, med personer under 18 år.
Dit spørgsmål går på om politiet vil kunne finde ud af, at du har set børneporno. Nu kender jeg ikke til alle de redskaber politiet bruger til at finde og opsnappe brugen af børneporno, men jeg tror ikke at man nødvendigvis kan gemme sig bag en TOR browser. Men det er dog ikke ensbetydende med, at de lige om lidt står og banker på din dør.
Som ung er det helt naturligt, at være nysgerrig og opsøge grænseoverskridende ting. Måske er det spændende netop fordi det er grænseoverskridende. Du skriver også at du selv blev lidt overrasket over, at du overhovedet blev nysgerrig på det. Jeg vil anbefale dig ikke at opsøge den slags indhold igen. Både fordi det kan have vidtgående konsekvenser for dig selv, men også for de mennesker som bliver udnyttet indenfor den industri. Ser du den type indhold nogle steder igen, håber jeg du vil anmelde det. Du kan finde en guide til hvordan du gør det, på Red Barnets hjemmeside her.
Hvis du - eller en der læser med her - går rundt med seksuelle tanker om mindreårige, så har Red Barnet også lavet et site, som giver hjælp og vejledning til hvad man kan gøre ved det. Den kan man finde her.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget.
Kh Anna